25 mars 2013

Vad gör dom här då?


Jag såg "någonting" inne på en gårdsplan. Bromsade till, vände och cyklade in.


Fint mönster, i väntan på färdigproduktion.
Ganska omgående såg jag vad det var. En fabrik där man tillverkar ugnar. Jag frågade om jag fick fotografera. Inga problem var det leende svaret.
Ugnen, som eldas med träkol, är genialisk till Kokning, Grill, och Vok för utomhusbruk. Smidig att använda där det inte finns tillgång till annan värmekälla. Har använts i de flesta thailändska hem i generationer.
Med ny design och förbättrad effektivitet marknadsförs den nu för att minska el- och gasförbrukning.
Läs och se mer i denna länken: Tao Thai Charcoal Cooker.


Lera, tidigt produktionstadium.



 En plåthink täcks inuti med lera.


Med ett tunt verktyg av stål skärs luftöppningar ut. 
Överflödet av lera slängs.
Luckor skärs till. Att användas för att tas ut eller stänga till för att reglera värmen.

Firmamärket. En (värme)SOL, kvalitet 1 (fanns också kvalitet 2 och 3).
Fotarbete. För att trycka till och fästa ugnen vid en, på insidan leratäckt, plåthink.
 

Färdig produkt.

 
I användning (bild tagen från internet).

6 kommentarer:

  1. MEN så galet vackert....tack för denna vackra bildsvit!! Dit vill jag åka om jag kommer till CM någon gång!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad mycket jobb det är att göra dessa ugnar...och så kostar de en spotstyver att köpa.
    Kul att få se tillverkningen på nära håll...

    SvaraRadera
  3. Ja, man ser mycket traditionellt handarbete i utkanten av stan. Och så är det så lättsamt - och välkomnande - att vara nyfiken på allt som händer. Att arbetarna får lite att prata om bjuder jag gärna på.
    MEN, hitta dit igen gör jag svårligen, åkte på känsla i ett vägrikt område.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med - görbra bilder! Och kanonbra skildring av industrimiljö. Fortsätter du på det här sättet så blir det nog ett Ivar Lo pris också! Synd att du inte hittar tillbaks. Jag kan rekommendera någon av de fina smarta mobilerna som Nokia erbjuder. De har helbra kartfunktion och man kan trycka in en bra plats som favorit. Lätt som en plätt. En obegagnad N8 (med 12 megapix kamera) kan man nog få för 8000-9000 baht numera (modellen är väl två år drygt). Eller den splitternya Nokia Lumia 620, bara 5 megapix men å andra sidan mycket annat godis, för 8.000 baht. Fridens från Gotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en nominering, tackar. Finska vägvisare vore nog ett bra komplement för att kunna återse "unseen Chiang Mai", ihop med intresserade följeslagare. En gång cyklade jag förbi en av landets högsta Buddhastatyer, 30 meter hög, som jag försökt men aldrig hittat tillbaka till.

      Radera