06 februari 2014

Luftig lågsniffande FLYGFÄRD

I går onsdag var en intensiv dag. David från London, Björn från Täby och jag cyklade iväg halv tio. Först till ett nybyggd buddhistiskt blivande museum med fantastiska konstverk, det blir ett sparat inslag om det inom kort.
På kvällen hade fotoklubben en träff vid utställningen med middag efteråt, lär återkomma med det också.

Däremellan DET STORA ÄVENTYRET.
I början av januari hade jag träffat en svensk med en spektakulär hobby. Han med frun Sawitree bor i Mae Rim, är utbildad pilot.
Men nu gällde det flygning i enkel flygapparat. En Motorlight Trike. Chiang Mai Paramotor Club är en samling entusiaster, mest thai, som ibland gör uppvisningar i grupp. De tar också emot folk som vill göra en flygfärd i det fria.


Alla inblandade; David, Björn, Hans och Sawitree.

Vi tre cyklade hem till Hans och efter kaffe med kaka skjutsade han och frun oss till Mae Taeng och startplatsen vid Rajabhat University. Vindarna blev lugnare efter ett tag och det var dags. Jag skulle iväg på möte på kvällen och var först ombord. Maskinen tar bara en passagerade åt gången. Fastspänd med selar över lår och bröst och med ljuddämpande och kommunicerbara lurar tog jag plats (med Hans baktill) och planet skuttade iväg - och UPP.
Startklar. Kände ingen höjdrädsla alls.



Wow! Vilken härlig känsla. Först svängde Hans ett kort varv (för filmning från marken). Sedan ut mot dalen med kanaler, Highway, floden och de vackra risfälten, upp mot ett vitt tempel och tillbaka. En tripp på 15-20 minuter, en underbar upplevelse.
Sedan var det Björns tur. Jag åkte iväg, skjutsad av frun, och fick ett telefonsamtal efter en stund. Hans, piloten, bad mig ringa till David och berätta att han fick nog vänta extra lång tid tills de kom tillbaka. Dom hade behövt nödlanda! Vilken gick utan problem, kondens i bensintanken trodde Hans. Engelsmannen får en ny chans nästa vecka. Trots incidenten med nödlandning verkar det riskfritt och vill du göra en liknande flygrunda kontakta Hans, telefon +66804982232 (inom Thailand 0804982232).



Highway 107 och uppfarten till universitetet.





Egen skuggbild nära risfälten.

Ännu närmare.
Vändpunkten, ett vitt tempelområde högt upp i skogen.
"Alternativa" (nöd)landningsplatsen, byggplats nära Highway.
Ner för ordinarie landning.




Kamera som filmade från flygmaskinen.
 
 
Resultaten i videoform, filmat från marken och från luften.

10 kommentarer:

  1. det ser ju onekligen riktigt kul ut....men det vet i hundan om jag skulle våga mig att flyga ändå.

    SvaraRadera
  2. Tre hjul istället för två. Och fallskärm dessutom. Det kändes som att ha både hängslen och livrem. Rekommenderas!

    SvaraRadera
  3. Du behöver inte vara orolig Annika... Att flyga med mig är säkrare än i trafiken i Chiang mai
    Välkommen ut på en fika på landet ute vid Mae rim / Mvh. Hasse och Sawitree

    SvaraRadera
  4. Kanonbilder! Särskilt den där bilden (första av de två) med risfält och "flygmaskinens" skugga är fantastiskt bra. Fast själv vill jag inte flyga med nånting som får plats på flaket på en pick up;) Hade du fallskärm? Den hinner väl inte utveckla sig på de låga höjderna? Gotte

    SvaraRadera
  5. Håller med Hasse. Inte det minsta oroligt, bara roligt.
    Håller med Gotte också; om skuggbilden. Flygapparatens segel fungerar ju som kombinerad "fallskärm". Det fick vi bevis för, i alla fall i Björns fall.

    SvaraRadera
  6. Ser riktigt kul och spännande ut. Skulle gärna prova en sån tur. Uppe på fjället i Beitostölen såg jag en sån maskin men då var det med skidor istället för hjul.

    SvaraRadera
  7. Riktigt häftigt! Jag har själv plåtat en del från en liten Cessna, men det här måste vara som att åka moppe i luften.
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en Farbror Fågel som du skulle väl liknelsen vid Nils Holgerssons resa på gåsen vara mer träffande.

      Radera
    2. Hahaha... det ligger nånting i det du säger. När man inte duger till att flyga själv kanske man kan ta hjälp av en riktig pippi. När jag presenterar mig i Thailand som Lung Nok brukar jag tillägga... bin mai dai... till allmänhetens stora förtjusning.

      Radera