19 februari 2014

MC - Scooter - Motorcykel - Moped

Körkort för MC är bra att ha i Thailand. Det funkar som ID-handling också, förutom själva framförandet av ett tvåhjuligt motorfordon. Jag har använt kortet både vid köp av flygbiljetter och hotellrum. Från och med idag kommer jag också att ha användning för det vid körning av just motorcykel, eller Scooter som är beteckningen på den maskin jag köpt. En Honda PCX 125 cc.

Nr.lapp för att hämta "gröna boken".
Det kommer att bli prövningens tid, att vänja mig vid hojen. I dag på premiärturen tvärs genom staden, för registrering, tog jag det väldigt försiktigt. Med en mängd dokument och kopior kom jag helskinnad till kontoret vid Lamphunvägen. Några kopior och signaturer saknades så säljaren, gode vännen Bengt, blev ditkallad med sitt pass och penna. Den vänliga personalen slussade mig genom proceduren, via inspektion, stämplar, 10-baht´s märken, och slutlig betalning. Fast jag måste komma tillbaka i morgon efter lunch (kanske de ska kolla upp mig?) och få tillbaka "gröna boken", som tillhör fordonet.




Vad ska jag med motorcykeln till då? Tja, det blir väl en gradvis tillvänjning. Kan vara bra att vänja sig medans man är yngre än helt gammal och gaggig och knäna inte längre förmår trampa. För tillfället har jag absolut inga planer att sluta cykla. Men cykla Samoeng-rundan kommer aldrig på tal igen, har gjort det en gång åt vardera hållet. Med Scootern kan det bli tänkbart på nytt. Och kanske några längre motoriserade svängar i vida cirklar, med övernattning.
Ett nytt kapitel öppnar sig. Ska bli kul!

8 kommentarer:

  1. Välkommen i knuttegänget. Med den cylindervolymen får Du starta som blöjknutte.
    Hälsningar från en med 6 cylindrar och 1600cc.
    /S-E

    SvaraRadera
  2. Easy Rider Göte in action ! Grattis till nyförvärvet, snyggt ekipage ! Glöm inte hjälmen bara, det går åt så många 200-bahtingar att beveka poliserna med, som stoppar dig annars. :-) Du har säkert stenkoll ändå men de har bra kartor: http://www.gt-rider.com/maps-of-thailand-laos-maps Må bäst ! anser Uffe

    SvaraRadera
  3. Ja, jag kommer att ta det Very Easy. Jag är ju bara drygt 5 år i detta livet. Men blöjorna kan jag släppa nu efter premiärturen. Laos-turerna lämnar jag till de mång-cylindriga.

    SvaraRadera
  4. Snyggt ekipage, och så mycket smidigare och smartare än storknuttarnas hojar. Under dagtid är de flesta trafikanter här visserligen nyktra men ganska informella så kör med skepsis. Njut av turerna! Villgott

    SvaraRadera
  5. Nu ska jag också göra slag i saken....har gått som katten runt het gröt och inte kunnat bestämma mig. Men jag måste ju ha en med bra benutrymme så de stora galgväskorna också får plats ;)

    SvaraRadera
  6. Don efter person. Redskap efter behovsegenskap.

    SvaraRadera
  7. Snygg MC. En sån skulle man ha...

    SvaraRadera