Är man priviligierad så flyr man den dåliga luften i Chiang Mai under mars-april. Det har jag kunnat göra alla år, dels med cykelturer i södra Thailand och på senare tid med resor till norra Vietnam. Cykelresor är ett avslutat kapitel sedan kroppen sade ifrån för några år sedan efter besvären med ischias. Förra året blev det abrupt avbrott från Krabi (hyrde där moped på plats för utplykter) då covid-19 började härja.
Årets mål var kusten österut, utan direkta planer. Jag landade i Utapao/Pattaya och efter ett par dagar i Jomtien vidare med hyrscooter via Bang Sarya till gamla favoritmålet Samae Sarn. Med funderingar att fortsätta längre österut . . .
Baktanken att delta i en Photo walk i Bangkok gjorde att jag vände efter Samae Sarn men tillbaka i Jomtien "gick luften ur" så jag bestämde mig "på sekunden" att flyga hem till Chiang Mai. Med förhoppning att åka iväg igen lite senare efter några nödvändiga ärenden i början av april.
Lite utanför Jomtien, i en liten vik med hotell skyskrapor runt omkring ligger ett litet fiskeläge. Under en kaffepaus fångade jag denna glädjestunden hos far och son. Glass från kajen och sedan paddlade pappan ut så killen kunda testa att surfa.
Flygbild av fiskeläget Samae Sarn, från en tidning. |
En tänkt tur till badstranden invid flottbasen Sattahip gav turen att komma till en årlig övning med landets enda hangarfartyg. En 17 dagar lång seglats till Phuket/Pahngnga skulle avgå om en timma berättade en kvinna som skulle vinka av sin man i besättningen.
Det blev inget bad men väl makrill från havet. |
Tillbaka i Samae Sarn efter flottbesöket.
Från ett tempel, med en lustig cartoon-figur, har man en fin utsikt över hamnen.
〰〰〰👀〰〰〰
På väg till flygbussen såg jag detta ekipaget. Allt på vagnen var väl ändå inte till salu?!
Trevlig läsning.
SvaraRadera