27 oktober 2012

Körkort, körkort, körkort.

Det var längesedan jag körde bil. Över fyra år sedan faktiskt, då i Sverige. Och långt längre sedan jag körde moped eller motorcykel (som mopparna kallas här).


OM jag skulle få idén att köra bil eller mc i Thailand så har jag gått igenom den byråkratiska processen och skaffat tre körkort. Först ett internationellt körkort (när jag var i Sverige). Dels thailändska körkort för vardera bil och motorcykel.
Underlag (förutom internationella kortet) var friskintyg från kvarterskliniken, certifikat av boende och översättning av svenska körkortet som svenska konsulatet utfärdade. Dessutom original av pass inklusive en mängd kopior, dubbla omgångar av vissa sidor.
Väl framme vid Department of Traffic gick proceduren ganska snabbt. Blev hänvisad till olika diskar. Det enda relevanta som körkortstest var att se skillnad på rött, gult och grönt signalljus! Annars gick den mesta väntetiden åt att betala för utfärdandet. Körkorten gick snabbt att framställa. Jag blev fotograferad och i nästa minut var körkorten printade och jag fick dem i näven, inklusive ett skyddande plastfodral. Blått för mc och vitt för bil. Blåvita körkort, bara en så´n sak!
Kanske, kanske skaffar jag mc i framtiden eller hyr bil. Då är den en klar fördel att ha körkort som gäller för landet. Dessutom funkar de som id-handlingar hos polis och banker.



2 kommentarer:

  1. Grattis! Lite fler svenskar i den thailändska trafiken är precis vad som behövs. Så då kanske det blir att skaffa skinnställ med gangsterrygg (typ H.A.) och lämplig 500cc-båge?! Fridens från Gotte

    SvaraRadera
  2. Gangsterrygg ha,ha. Njae, jag har allt bättre förebilder bland änglarna.

    SvaraRadera