11 juni 2015

Stenblock blir stenmjöl i Ban Pong

Efter självklara lunchburgaren med potatismos hos Praw Plean i Gömda dalen cyklade jag vidare över berget ner till Samoengvägen (nja, behövde gå i det brantaste partiet). Blev glatt överraskad att man gjort en rastplats på krönet. Inte så att jag var trött och behövde vila men en fin samlingsplats att samla in en grupp cyklister har det blivit. Heder åt Department of Tourism.

















Nere på stora vägen gjorde jag en avstickare till Ban Pong. Och hamnade i en liten industri.
Stenmjöl var det första jag tänkte på när jag såg säckarna. Kanske är det kalksten? Stenarna, som först krossas för hand med slägga, läggs uppe på en glödande ugn. Hur man sedan fick det till mjöl såg jag inte, men innehållet i säckarna var fortfarande varmt då det lastades på pickupen.






En ugn i vila och en i bruk.

Glödhett som en aktiv vulkan.
Lastning vid "fabriken".
Längre ner efter Samoengvägen såg jag likadana säckar. Stannade och dokumenterade och just då kom pickupen med en ny omgång. Fick en förklaring, på thai, vad det används till, som jag inte förstod så mycket av. Kanske någon läsare vet?


2 kommentarer:

  1. Svårt att säja, kanske säljs det till Kina som stärkande noshörningspulver?
    Villgott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas då bara att utbytet med nya järnvägar inte blir lika "fake".

      Radera