21 maj 2016

PARTY med respekt

Klockan var lite före 10, jag hade kommit en bit ut från centrum på lördagens cykeltur. Hörde lite musikklang in på en gård. Kom fram precis då musiken började och färggrant klädda dansare svajade runt på platsmattor utlagda på cementgolvet.

En rituell ceremoni i respekt till gudarna (vilka fick jag inte reda på). Även tidigare har jag råkat hamna i liknande situationer och visste vad som skulle hända. Dock var det lite försiktigt nu på morgonen, rökverken, ölen och whiskyn hade inte gjort riktig verkan ännu.
Vänligt avböjde jag maten jag erbjöds och cyklade vidare och tog kaffe på första bästa fik. Ett nytt ställe som skulle bli Resort inom kort.

Det måtte vara en passande dag för denna speciella Lanna-ceremonidansen för att ära gudarna. Vilka gudar fick jag inte reda på heller vid nästa ställe.
Båda ceremonierna i utkanterna av Sarapii. Men här kunde en yngre tjej bland åskådarna berätta, efter att ha vänt sig till de äldre damerna, att de valt just denna dagen för det var födelsedag för en "professor", som nu troligen är död.

Lite mystik och hokuspokus för en utomstående, men en intressant företeelse.





Fika i Svenska färger.

 Nästa ställe.
Varje "medium" har en speciell väska med attiraljer för dansen.



 
Åskådarna gjorde på olika sätt för att komma i stämning.
Alltid mat, och öl för det är fest.
Kvinna med adopterad(!) docka. För gamla för öl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar