24 april 2020

Grönt och grant. Hell and Heaven. Fiske och fiske.

Coronaviruset har inte medförd lockdown i Chiang Mai, heller inte karantän i sin rätta betydelse. Enda strikta bestämmelsen är utegångsförbud mellan klockan 22-04 (som jag inte har problem med).
Ändå har det varit en trist period sedan Covid-19 lamslog hela världen. Inklusive Thailand, som stängde ner det mesta i slutet av mars. Restauranger har bara öppet för hämtning, även kafeer och varuhus stängda. Dessutom har hettan varit pressande med upptill 40 grader på eftermiddagen och luftföroreningarna efter bränder varit värre än någonsin.

Därför var det lite av en befrielse inför helgen då ett väderomslag är på gång med några grader mindre varmt och hopp om regn.



Hittade vilse
Efter nästan tre veckor i egenvald karantän på grund av röken och hettan gjorde jag i dag en sex timmar lång utflykt med scooter på småvägarna i det fridfulla San Sai. Det var ett bra tag sedan jag var där och det blev lite intressant vilsekörning.
Lokalfolk ville ha mig ut på stora Hw 108 när jag frågade efter vägen till Mae Jo, men jag tog småvägar (som också skulle funka sa de, men svårt att hitta). "Oj, här har jag varit förut - i dag", kunde jag säga till mig själv vid ett par tillfällen.

Sök och FINN
På så sätt hittade jag en pizzeria i ödebygden och intill ett båtvarv(!) där man reparerade en av Ping Rivers sightseing båtar.




Grönt och grant.









Hell and Heaven.
Parken som ligger intill ett tempel är stängd, men jag fick tillåtelse att gå in.








Fiske och fiske.
Dagens scoop.
Jag svängde in på en grusväg till några färggranna parasoller
under vilka folk satt och fiskade.


Väl där kom två män med cyklopögon, "gevär" och dykartyngder(!).





Kanalen flöt under en bro. Här har förstedykaren kommit till andra sidan bron.
 Det fick mig att tänka på ett annan gyttjefiske
från 2014, se denna länk.

Vid samma vattendrag lekte några killar.
Plötsligt slängde de cyklarna och tog fram ett ljuster och lyckades fånga en fisk.
Men när killen skulle få ner den i sin byxficka(!) slank fisken ut näven.



Det blev ingen pizza hos FINN,
men flera stopp för vätska och mellanmmål.





Och äntligen kan man se Doi Suthep igen.

2 kommentarer:

  1. Väldigt trevligt med dina fina bilder och reportage från omnejden! Gotte

    SvaraRadera
  2. Trevligt skrivet, som vanligt.

    SvaraRadera