01 oktober 2020

Student-teater vid Dream Space Gallery

Förra veckan var det opera i Chiang Mai, vid Silver templet. Ett arrangemang som ingick i ett tvåveckors kulturprogram.




 

Den 1-4 oktober tar avgångsstudenter vid Chiang Mai University över kulturutbudet med en komedipjäs.

Jag hade tur som hittade det arrangemanget när jag svängde förbi Dream Space Gallery som inte haft någon aktivitet på länge. Läktare byggdes, en teaterscen tog form och en trevlig tjej kom fram och presenterade sig som Director.

Hon bjöd in mig till onsdagens uppsättning, som visade sig vara en generalrepetion. Officiella föreställningar sker torsdag, fredag, lördag och söndag.

Som vanligt var jag där tidigt, för att kunna se lite från back stage, men det hände inte mycket så jag cyklade iväg och tog en matbit på Jethro´s Lounge i närheten.


Hann också med kaffe intill teatern. Hade precis beställt då två tjejer försynt som och sa att insläppet till föreställningen skulle börja om tio minuter. Kort efter kom en annan tjej och påminde - de hade full koll på mig.

Teatern, helt på thai, höll på en timma. Storyn i korthet, som jag uppfattade den;

En soldat blev vettskrämd vid en bombattack och gömde sig bakom ett skyddsvärn. Sedan började han virka(!).

Tjusigt par kom för att ha picnic vid slagfältet (battlefield). Efter komplikationer blev soldaten inbjuden till kalaset. Viss uppståndelse uppstod då medaljprydde "höjdarens" två(!) armbandsklockor uppdagades. Var det en pik kanske?

Ytterligare en person in på scenen. De tre andra blev förskräcka. Soldaten fick i uppgift att binda nykomlingen och blev fotograferad i segrande posé. Picnic-paret dansade vilt i lilla sjön.

Även den fångade personen blev sedan upptagen i partyt. Två bifigurer som var bårbärare hade inte mycket att uträtta, de fick inte ens varken mat eller vin från picnicen.

Slutscenerna som sig bör med presentation av hela teamet.

Som enda västerlänning kunde jag notera att publiken var ganska stillsam, med småleenden och svaga skratt, men komedipjäset lyfte inte riktigt till gapskratt. Kanske det låg mer allvar bakom?

Efterår, ute på gården, var det mer livfullt med kramar och gratulationer.








 Affisch vid infarten från vägen.



Ovan: dekor för fotografering. Under: scenen byggs upp dagen innan genrepet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar