30 september 2021

Gratis mat - fortfarande välkommet tillskott för många

I västvärlden jublar man för att kunna festa och fira att restriktioner har tagits bort för vaccinerade. På många andra håll fortsätter Covid-19 eländet, med svåra umbäranden för folk i fattiga områden.

Jag ser det tydligt och dagligen på gränder och gator intill där jag bor. Men av något anledning hankar man sig fram. Gratis utdelning av mat till behövande är välkomna tillskott. En favoritrestaurang nära mig, Vegan Heaven med ägarinnan Nan, har en sådan matutdelning en gång i månaden. Med egna medel och donationer från deras vänner.

I dag råkade jag passera, lämnade ett bidrag, och fick dessa bilderna att förmedla.
 

Redan kl 9, när jag cyklade till min frukost, satt folk och väntade utanför. Då anade jag vad som skulle ske och var tillbaka dit med kameran mellan klockan 10 och 11.15.




Khun Nan, ägarinnan.

 

Maten började ställas fram vid halv elvatiden
och då blev det förflyttning från skyggsidan av Loy Kroh road 
till delvis soliga sidan.


Vi pratade om vaccin. Jag nämnde mina två, Sinovac + Astra Zenica.
Dessa herrarna hade fått varsin Sinopharma.


Klockan blev exakt 11. Lunchdags.
 





Några tog tag i maten direkt.
Andra tog med sig hem, kanske till övriga familjen.




Kopierat från Vegan Heavens FB:
Nan has always been passionate about making and sharing plant-based meals with her friends and family. Being an animal lover, she made a commitment to stop eating animals in 1997 when she observed first-hand how our animal friends with whom we share the planet were being raised merely to be slaughtered a few months later.
Nan has a colourful history of creating great food in successful restaurants. She operated her first Thai restaurant in Australia from 2003 to 2008. She returned to Chiang Mai to open the original “Taste from Heaven” on Thapae road in 2008 which then relocated to Ratmakka Road in April 2014.
Now she launched a progressive new venture with a 100 percent vegan restaurant, “Vegan Heaven” on Loi Kroh Road. “Vegan Heaven” offers an extensive array of Thai and Western items that people from all over the world can enjoy. Her dedication to quality has always remained strong. Nan created her menu to present unique home-cooked vegan food tailored to each patron’s taste. Her vision has been guided by her commitment to spreading the message of compassion to all beings through her delicious meals.
“I hope to make your visit one you will always remember” 
- Nan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar