Gratis båtfärd på Phadung Krung Kasem canal. En kanal som byggdes 1861 och då bildade en yttre gräns för expanderande staden.
Wat Arun (i slutet av utflykten)
Från Hua Lamphong Railway station ända till stora floden Chao Phraya går trafiken, med eldrivna båtar. Men av de nio som låg vid kaj fanns en högljudd dieseldriven och just den, hmm, hamnade jag på.
Det var glest med passagerare strax efter lunchtid på denna ganska nyligen öppnade linjen, som har nio hållplatser.
Vid korsningen med kanalen Saen Saeb, som är betydligt mer frekvent med passagerartrafik, spanade personalen och körde extra sakta.
Från ändhållplatsen, en marknad, cirka 100 meter till floden. Och där vid Thewes Pier kom just en liten gullig färja som jag tog till andra sidan. Vi blev tre passagerade, varav en med cykel. Kostnad 5 baht per person (cykel fritt).
Hur gör jag nu då? Började gå "tillbaka" mot centrum. Vid en liten smal bro lekte några killar. De försökte få loss en fiskelina som fastnat i en kabel. De till och med bad mig att klättra upp på en stege och hjälpa. Jag avböjde och fick fotografera ändå, fast inte flickorna som var blyga sa en kvinna som sålde läsk.
Kanalen, som bron var byggt över.
Det kom en häftig regnskur och jag fick tips om bättre regnskydd och en bekväm(!) stol.
Härifrån fick jag hjälp att komma igenom gyttret. Från A till B på kartan.
Rama 8 Cafe var stängt på måndag så det blev 84 Cafe vid Rama 8 bron.
Katt nummer tre på vandringen strök omkring utanför cafeet. |
Under brofästen pågick både aerobic dance och skate board.
Nu var det torrare väder och mer tid att fotografera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar