07 september 2009

Tillbaka - cykeltur söder om Bangkok

Ja, jag är tillbaka efter en utflykt till Europa. Med en upplevelserik cykelvecka i Österrike och trevliga återseenden i mina gamla hemtrakter kring Göteborg. Och som bonus fick jag se fotboll på nya Gamla Ullevi; två allsvenska matcher med Blåvitt där de grejade fyra poäng av sex möjliga.

Dagen efter jag landade i Bangkok (24 augusti) gjorde jag, tillsammans med Arne - som hade några lediga dagar från sina guidade cykelturer i Bangkok - en resa söder ut från staden. Vi cyklade först till en liten oansenlig järnvägsstation varifrån vi åkte tåg (med cyklarna i klass 3 vagnar) ca 40 minuter. Därefter krånglade vi ut cyklarna från vagnen och cyklade runt i två dagar i för mig och delvis för Arne nya marker. Mycket intressant och tack vare Arnes lokalkännedom och goda språkkunskaper, han både talar och kan läsa(!) thai, hittade vi fina områden och billiga övernattningar. Vi hamnade ute vid havet, besökte flytande marknader och höjdpunkten var en marknad direkt på en järnvägsräls, som är i bruk (det finns en filmsnutt om den på Youtube).
Om du kommer till Bangkok och är intresserad av vardagslivet i det genuina Bangkok rekommenderar jag starkt att ta kontakt med www.bangkokbybike.com för att cykla runt bland smala gränder, på spångar över kanaler och se in i familjernas "vardagsrum" samt avsluta med båtfärd på kanaler. Jag har själv cyklar två av hans turer där, med starka upplevelser.
Bilderna nedan är från den "privata" 2 dagars cykelturen. Dubbelklicka på resp. bild för större storlek.












2 kommentarer:

  1. Fantastikst. Tänk att bara stå där och tåget kommer. Helt otroligt.
    Ingalill

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder, Göte.
    Jag fick sådan mersmak av vår tur att det blev en ny långtur för min del, i veckan som gick. Det finns inget bättre sätt att se och lära känna landet, än från cykelsadeln.
    Mvh
    Arne

    SvaraRadera