29 oktober 2009

Utanför allfartsvägarna

Att hamna utanför allfartsvägarna är inte alls svårt. Ibland sker det genom felkörning, men nu efter ett år i omgivningarna kommer jag oftast dit jag tänkt mig. Denna dag var målet Obkhan Nationalpark, ca 30 km sydost från Chiang Mai. Med avstickare via "sidospår" kan cykelturerna, som denna gången, ta hela dagen. På småvägar, som ej finns på någon vägkarta, finns alltid intressanta företeelser att upptäcka. Bilderna nedan visar:

- Ett stort schackt, grävt med maskin för många år sedan och där erosion från regn skapat spektakulära formationer.

- Väg i djungeln till en isolerad, avlägsen by. Där rådde en total tystnad - tills motorvrålet från fordon på väg ut på djungelstigarna avbröt friden. På väg därifrån fick jag djungelpunka. Att det var djungelpunka, i dubbel bemärkelse, fick jag erfara efter ytterligare en punka då jag upptäckte en tagg från en (djungel)buske i däcket.

- Vägen nära Obkhan Nationalpark där man kan campa intill en flod. Dock högst olämpligt att campa under regnperioden. Efter föregående natts häftiga skyfall (troligen det sista för säsongen) låg campingområdet under vatten.

- Fisketävling. Med avgift, vägning och priser. Största fisken, under tiden jag var där, vägde 5,86 kg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar