26 november 2009

Nattligt besök - av spöke!?

Nightly visit - by a ghost?!?!!

Jag vaknade av ett dunderbrak.
Hade lagt mig för att sova ca 23.30 och hade väl just somnat in då jag vaknade av ett väldigt brak. Vad f-n var det, undrade jag. Gick upp och tände ljuset och såg att glasväggarna till duschen hade rasat ihop. Glasskärvor låg utspridda över halva golvet. Klockan var då ca 00.45. Jag kunde inget göra åt det utan lade mig och somnade om.
På morgonen gick jag ner till kontoret och berättade händelsen för värdparet. - Märkligt, sade Schweizaren. När de gick med upp och fick se förödelsen sa frun fnittrande (hon är thai); det måste ha varit ett spöke. Deras städerska fick uppdrag att sopa ihop skärvorna, men det märktes på henne, sa ägaren, att det där med spöke tog även hon på allvar.
Glaset var säkerhetsbehandlat med laminat på båda sidor och gav inte knivskarpa kanter. Men ändå, det hade inte varit trevligt om jag stått och duschat när glaset rasade ihop . . .
Senare kom frun upp med en representant från tillverkaren för att ta mått och beställa nytt materiel. Jag frågade då på skoj(på engelska); Kanske det är dags att sätta upp ett Spirit House / Andehus. Hos skrattade våldsamt och översatte till säljaren på väg ut.
Märkligt nog har jag inte sett något Spirit House utanför eller intill denna byggnaden. Det är annars vanligt, ja till och med obligatoriskt vid varje hem, affär, eller annan fastighet.
Spirit House är ett kapitel för sig. Det har att göra med andeväsen. Och andarna ska blidkas med prydnader, rökelser, dryck och mat med mera. Spöken är också djupt rotat hos thailändare. Animism är inblandad i dessa flera hundra år gamla föreställningar. Djupare kunskap om detta kan sökas i andra källor än denna anspråkslösa blogg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar