01 september 2011

Happy - Om olyckan är framme.


Om olyckan är framme är det bra att vara försäkrad.

Folder med thaispråk. Fick en engelsk översättning också.
(Klicka så blir bilden större.)
Det är jag nu. Efter nästan 3 år helt oförsäkrad (fast under Buddhas beskydd) har jag tecknat en olycksfallsförsäkring.
Hos Siam Commercial Bank. Jag tyckte först att tipset jag fick hade en suspekt låg premie. Men jag frågade och kollade runt. Och kom till klarhet att det var just en sådan försäkring jag var ute efter. Den var billig men ändå seriös.
Jag utsätter mig för olycksrisk varje gång jag är ute och cyklar, vilket jag tycker är den största faran. Givetvis täcker den även för övriga olyckor.
Tecknade Premien för fem år för en kostnad á 13.200 Baht. Alltså knappt 3.000 Skr - för fem år !  Premien täcker medicinska utgifter upp till 100.000 Baht  (drygt 21.000 Skr) för varje tillfälle. Den gäller dessutom Worldwide. (Skr gäller ca kursen i dagsläget)
Försäkringen heter PA Happy, där Happy står för själva olycksfallsbiten. I PA (Personal Accident) ingår även en livförsäkring.

2 kommentarer:

  1. Fint som snus, och på tiden! Fast använd cykelhjälm.... Förmånstagarna får ju mycket mer om du omkommer i någon annan olycka än cykel eller MC om jag fattat saken rätt. Tog en "bankförsäkring" jag också. Och ska även lägga min hemförsäkring där. Har tröttnat på de vanartiga tjänstemännen i några utlandsägda sakbolag. Och bankflickor, det är sötnosar det! Olle

    SvaraRadera
  2. Rätt uppfattat Olle, och rätt slutkommentar.

    SvaraRadera