28 november 2011

Tidigt nytt år. Tidig ballonguppstigning.

Hemma igen, till en helg fylld av aktiviteter.

Mellan nyårsfirande och ballongfestival hade jag fullt upp med idrottsaktiviteter (utan egen fysisk ansträngning); dels Eurosport-sända världscuptävlingar i längdskidor, dels toppmatcher i engelska Premier League på Truesport (missade dock Chiang Mai FC´s hemmamatch, resultat 1-1).


Efter vårat traditionella nyår, den 31 december, förekommer det flera olika nyårsfirande i denna del av världen. Beroende på tideräkning, religion, månkalender och etniskt ursprung. Ett folkslag, Shanfolket, till och med "tjuvstartar" med att fira år 2106 den 25-27 november. De har rötter i Kina och starkt fäste i nordöstra Burma. På grund av förtryck är många även utspridda i norra Thailand.
Länken till Shanfolket innehåller också utomordentlig bra länkar till övriga stamfolk och kulturer i Thailand.

Istället för Sunday Market fastnade och fängslades jag av Lanna Wisdom Festival vid Wat Chedi Luang. Med ungdomar som dansade och spelade traditionella danser och instrument och avslutade med elddans och tvåmansutklädda, vita, lustiga djuraktobater. (Hade inte kameran med.)







Den största begivenheten var Thailand International Balloon Festival. Jag kom fram till festivalområdet lördag förmiddag (efter att ha hämtat cykeln som hade haft en nattlig transport från Surin). Samtidigt kom folk tillbaka efter att ha varit med på ballongfärder, som startat kl 6 på morgonen. Jag frågade en av passagerarna hur man kunde komma med på en flygning. "Du måste vara inbjuden", sa mannen som själv var pilot och vip-inbjuden. En arrangör sa att jag fick nöja mig med att hoppas vinna en liten luftfärd i området på en ballong förtöjd med rep. Jag avstod från det. Likaså från kvällens ljusshow (skidor på tv tog överhanden). Trixade själv lite med ljuseffekter i ett bildprogram i datorn (alla bilder blir större efter att ha klickats på).


2 kommentarer:

  1. Haha!
    Göte på balongfärd! Det vore något det! Göte med sin höjdskräck...
    Emotser rapport om Göte i Ballong...

    SvaraRadera
  2. En ballongfärd skulle nog funka i och för sig. Bara jag slipper klättra uppför en smal, brant bergskam för att komma till ballongen.

    SvaraRadera