11 maj 2013

"Svensk"caféet i Gömda Dalen uppfräschat

Det har hänt mycket i Chiang Mai när jag varit borta.

Rachadamnoen Road (Sunday Walking street), som var likt en krater är färdigställd med slät asfalt och trottoarer med fin gatsten.
Mastodontbygget Chiang Mai International Convention and Exhibition Center verkar också vara klart, efter otaliga förseningar. Där ska hållas 2nd Asia-Pacific Water Summit 14-20 maj.
Ett annat gigantiskt bygge, Promenada, som skulle öppnat i årsskiftet, och som skulle ha öppnat första kvartalet, ska i alla fall delvis vara klart den 13-23 juni för då skall den årliga European Film Festival visas där.



Det sker mycket förändringar i den lilla formatet också. Jag var efter över en månads bortavaro speciellt nyfiken på Gömda Dalen. "Svensk"caféet där, Praw Plean, hade haft stängt under april, för tillbyggnad och markarbete. Nyss öppnat igen ståtar de med ett fint vattenlandskap i miniatyr och en ny undertak-byggnad inför stundande regnperiod. Ett skönt och avkopplande ställe, med go´ musik i bakgrunden. Det kom några regnstänk under mitt lunchstopp och precis då kom Alice Babs också på besök - i högtalarna - med passande låten Regntunga skyar.




Nybygget. Luftigt och svalt. Och skydd för regn.

När låten var slut upphörde regnet och jag gav mig iväg.  Tänkte fresta cykeln med en skakig nerfart till Samoengvägen på den dåliga ojämna grusvägen (som jag testar två gånger tidigare). Men det slapp jag. Vägen var också förändrad. Till det bättre. Mycket bättre - en slät och fin betongväg.

Ny väg, krönet innan nerfarten till Samoengvägen.

Väl nere följde jag stora vägen till höger för att komma till avtagsvägen åt vänster och den rundan jag upptäckte för ett tag sedan. Det var bara det att den rundan kom mycket längre österut, skulle ha kört vänster. Jag kände det på mig, men fick som bonus 13 extra njutbara, roliga, kurviga kilometer efter att ha vänt. In på rundan sedan så körde jag värdshus förbi hos Bamboo House, för att istället fika intill där en stor musikorkester tränar marschmusik inför en resa och tävling Holland till sommaren.

Hann att ta en bild innan jag blev tillsagd att inte plåta. Jag kunde ju vara en "spion" och kolla in deras hemliga marschsteg.
Från en Smoky day i mars, början av "träningslägret". Cafét i bakgrunden förresten.

Tåliga ungdomar minsann. De har campar där i två månader, sovit i tält och övat med instrument och marsch hela dagarna. I Smoky, Hot season, som nu tack och lov är över. Denna dan riktigt bra väder med mest lätta moln, en kort regnskur och temperatur som maxade på 35 grader.

6 kommentarer:

  1. Hej cykelentusiasten!
    Har du koll på de här båda? De är på väg från Sverige till Thailand på cykel...
    www.cyclinghome.nu
    Ha det!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, fick tips om det då de startade från Sverige.

      Radera
  2. Verkligen roligt att Thailändska ungdomar lär sig spela instrument lämpade för riktigt fin musik. Fast jag väntar gärna några år med att lyssna tills de har lärt sig att spela;) Så frågan är om du tror att de har brutit lägret nu så att man kan besöka Gömda Dalen utan att ta med sig de Ljudisolerande Hörlurarna?? Justus

    SvaraRadera
  3. För att slippa (o)ljudet får du ha ljuddämpare på veckan ut. Veckan därpå är det åter fritt fram att ta in "naturliga" ljud, då har de ordinarie skolorna börjat och eleverna återvänt dit.

    SvaraRadera
  4. Men "HALLÅ" nu satt jag och väntade på en utvärdering av maten på det svenska caféet istället kom Alica Babs och annat. PLS jag vill veta allt om våra konkurrenter.....

    SvaraRadera
  5. Måste blidka Alice Babs fan club också. Inga semlor, ingen surdegsblandare och inga mc-bud så där har du inget att frukta, och kunkurrenter blir de knappast innan Speed Railway till Bkk blir verklig om kanske tio år.

    SvaraRadera