04 maj 2013

Cycling Bangkok

Krungthep, Bangkok.
Att cykla i Bangkok är inte alls så vansinnigt som det kan tyckas. Fler och fler av bangkokborna själva har upptäckt det smidiga i att ta sig fram med cykel. Visst, lite våghalsig måste man vara. Samt kolossalt uppmärksam och försiktig. Flera företag har organiserade guidade turer i olika delar av staden. Bangkok by bike är en av dem, med svensk(!) guide. Under en cykeltur på egen hand(fot) längs floden Chaophraya, runt Chinatown och Sanam Luang såg jag två grupper, som gled rakt igenom den stora Flower Market. Det finns lugna bakgator med lite trafik, även stora gator som Yaowarat går att cykla med stort förnuft.
Cykling har blivit så stort att man nu har en speciell mässa bara med cyklar och tillbehör, som jag passade på att besöka. På Bicycle Thailand Update finns information om vad som är på gång inom cykling i Thailand.
Detta inlägget gjort på hemmaplan. Efter en seg och fyra timmar försenad nattlig tågresa (redan avgångstiden var över en timma sen.) Utflykten av avslutad.


Cykelmässan, med egen cykelbana mellan montrarna. Och cykelparkering i mitten av hallen. Fritt inträde.

En av de våghalsiga cyklisterna. När taxin jag åkte med svängde av en Skyroad gjorde cyklisten likadant.
På min egen cykeltur i Bangkok kom jag bl a till floden Chaophraya. Lunchade vid River City med denna utsikten.



Vidare cyklade jag till Thammasat University, där jag äntligen hittade cafét Velo Dome, ingång från stora parken Sanam Luang. Vid Giant Swing var det fler hjulaktiviteter på gång. (Som alltid; klicka och bilderna blir större.)


Giant Swing.



4 kommentarer:

  1. När vi flyttade till Bkk cyklade jag ner till slummen några gånger....innan jag insåg vilken livsfara jag utsatte mig för och gav bort cykeln. Men idag funderar jag på om jag kanske ska investera i en ny.....om det inte blir en mc

    SvaraRadera
  2. Varför inte både och; mc för shopping och cykel för motion efter besök hos Susannas bakeri.

    SvaraRadera
  3. Tack för omnämnande och för besöket senast, Göte. Jag har faktiskt aldrig varit på det caféet du nämner, trots att jag bor såpass nära. Var det gott kaffe ? (oftast inte tillräckligt varmt för min smak). Det finns annars ett annat café, som heter Café Bicycle vid BTS-station Ploen Chit, apropå caféer med cykel-tema. Ska skriva om det på Fb-sidan någon gång.

    SvaraRadera
  4. Njae, jag har smakat bättre kaffe. Sortimentet med böcker och tidskrifter tema cykling desto bättre.
    Jag har också hittat Café Bicycle (exit 2 och/eller 4), än så länge bara på internet. Ett givet besök nästa Bkk-tripp.

    SvaraRadera