11 juni 2013

CHIANG RAI by BIKE MAP


Kan 50 km - i ganska flack terräng - bli en heldags cykeltur?    -Jaa!!!
Kanske är det för att jag är säreget omåttligt (och omättligt) intresserad av nya omgivningar. För mig tog denna turen ungefär  nio timmar (låt vara inklusive sen lunch i skymningen innan sista delen i staden till Guesthouse).
Ovärderlig hjälp hade jag av den suveräna kartan. Föredömligt framtagen av Tourism Authority of Thailand, TAT, Chiang Rai Office. Förutom slingan jag gjorde visar foldern flera andra förslag. Både korta City Sightseeing och längre Getting Around the City. Mer info på nätet; www.facebook.com/bikingatchiangrai. Där finns också denna artikel; http://www.ttrweekly.com/site/2013/06/chiang-rai-turns-cycle-friendly/

Klicka/förstora kartan. Höjdprofilen är komprimerad och därmed spetsigt överdriven. (Alla bilder kan klickas/förstoras.)


Startade klockan 10.30. Cyklade ut samma väg som dan innan. Under trädtunneln, som kom bättre till sin rätt denna solgassiga förmiddag.
 
Väntade lite bakom landningsbanan för att få ett bättre kort på startande/lyftande flyg, men förgäves. Kollade kartan och in på trixiga småvägar. Fick till och med syn på en markering för leden. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här var det ren lantidyll, med prydliga små byar, odlingar och lätt böljande terräng. Folk i rörelse, men knappt någon biltrafik. Stannade och kollade kartan ibland, markeringarna jag hittade var bra bekräftelser att jag var på rätt spår. Vid en djurparad stannade jag till – och fick en pratstund med ägaren till det som var en liten hemvävt Resort. Han visade stolt upp ett porträtt på sin mor – som en ung Miss Chiang Rai. Yngre systern kom fram också. Jag ville plåta syskonen framför bilden av unga föräldrarna. Ett stiligt par. Pappan, som hade varit vice guvernör i en grannprovins, satt i en vilstol och ville inte bli fotograferad. Inte heller dottern, så brodern kallade in en ”stand in”.


 
 
Strax efter kom jag ut på en större väg. Alldeles efter Golden Pine Resort in vänster på småvägar igen. En markering satt vid en avstickare till en samling Hill Tribe People med bland andra Long Neck Karen. Jag tog en dricka där men gick inte in i området. Nu var det nära till en keramikfabrik där jag varit tidigare och visste att de har gott kaffe. Men jag missade vägen (lättare att hitta dit med bil, Ivar).

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Stannade och plåtade ett nyuppfört tempel med keramikinfattningar (från fabriken månne?). Kaffet tog jag ute längs stora landsvägen, Asia Highway 2, som jag sedan följde cirka två kilometer för att svänga in till turens stora höjdpunkt. Så stor att den kommer att ta upp ett eget inslag.
Mer i nästa inlägg i bloggen . . .
Kartläsning igen genom ett stort universitet och fram till BanDu heta källor. Här kunde jag stannat och badat fötterna i varmt vatten, men tyckte tiden var för knapp. Fortsatte men såg varken ananasodlingarna eller teakskogen. Kom istället förbi mindre trevligt område med en illaluktande soptipp och dåliga, branta grusvägar. Jag hade missat och kortat av leden lite. Det fick jag reda på nästa dag av självaste mannen som framställt kart(under)verket. Han har en cykelaffär nära Clock Tower inne i stan, och visste om att en del markeringar hade försvunnit. Jag gav honom en stor eloge och tack för kartframställningen. Som med så mycket annat blir marknadsföring och underhållet eftersatt vid sådana här projekt sade han. Likadant i Chiang Mai svarade jag, där gjordes ett stort pådrag med cykelfiler på några gator som nu efter två år är så gott som osynliga.

Efter den (utsvävningen och) ”genvägen” kom jag ut till en stor landsväg. Såg ett fantastiskt vackert tempel uppe på ett berg. Tog en glass och funderade på om jag ska gå uppför den branta backen eller dra direkt mot stan. -Gå dit upp, blev svaret. Och det ångrar jag inte. Det är vackert på avstånd, och vid närmare anblick så exceptionellt att det blir ett eget inlägg om det också.



Klockan var över sex och jag skyndade för att komma tillbaka innan det blev mörkt. Efter den sena lunchen, laab moo, med mango som efterrätt var jag på rummet halv åtta. En av de allra bästa enskilda dagscykelturer jag gjort under de fyra och ett halvt åren jag bott i Thailand.
Denna rundan kommer jag säkerligen att göra om, några återblickar;
 
 


 


2 kommentarer:

  1. Björn följer gärna med på samma tur någon gång (och kanske jag också). Vackra bilder och härliga vyer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkomna. Då kan vi väl cykla från Chiang Mai, så det blir lite distans.

      Radera