26 oktober 2018

Drakbåtstävlingar Lamphun och bonus på hemvägen


Vid denna tiden på året, i slutet av regnperioden när vattennivån är hög i floderna, pågår flera drakbåtstävlingar runt om i Thailand. Att det fanns en så nära som i Pasang, lite söder om Lamphun visste jag inte - förrän jag fick en affisch skickad till mig av en långdistanscyklist, 70 år ung, som ibland tar rundor på 100, ja upp till 250 kilometer på en dag.

Kompisen, fotointresserade Kenneth och jag drog dit i torsdags och efter lite letande, frågande och felkörning kom vi fram till detta verkligen lokala evenemang. Med en massa försäljning av mat och dryck, en boxningsring och scen för kvällsövningar och förstås drakbåtar. Vi kom precis till första heatet, men efter två timmar var vi nöjda och vände tillbaka.










Övre sittparkett.
Tävlingsschema, en deltagare och speakern.

Ett av flera(?) kvinnliga team som vi inte hann se tävla.
Feststämningen trappades upp med traditionell musik när vi vända tillbaka vid 1-tiden.



Inne i staden Lamphun hamnade vi i en vackert uppbyggd OTOP mässa och tog en god fika i ett mysigt kafé längs Highway 106 på väg ur ur stan.







I Sarapii stannade jag till vid iordningställande av en festplats som ska pågå nu i helgen. Försäljning, marknad, karuseller, scen för artister med mera.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar