28 oktober 2018

Gammal väg, nytt tempel; bakom Doi Saket

Vaknade lite för sent att cykla i solgasset, så det blev en scootertur. 
På tidigare cykelrunda visserligen, men tog nu den 100 km rundan med scooter.

Först frukost efter 20 km sedan högt upp i bergen bakom San Kampaeng.

Ut ur stan på Highway 1317 med en omväg in i Mae On och efter en brant 2 km lång backe framme vid Rural road 3005. En vacker väg, kuperad med gammal bebyggelse, risfält i terrasser, pampig utsikt över bergen och givetvis några trevliga kaféer. Inte mycket förändrat från min första cykelrunda här för cirka 7-8 år sedan, förutom Doi Saket Hot Spring som fått en total och modern uppfräschning, inget kvar sedan mitt första besök.





Längs väg 3005 stannade jag till vid en gammal övergiven Hot Spring, alltså inte den nymoderna.


Ut på Highway 118, stora leden till Chiang Rai, med ständig ström av bilar åkte jag ifrån så fort som möjligt (fast i sakta fart). Och vid första bästa avfart fortsatte jag till ett tempel, som kommer bli en ny turistattraktion om något år då en stor Buddhastaty är färdig.





Svetsarbete.

Wat Doi Saket i bakgrunden och Doi Suthep i fjärran.

Snart dags för andra knoppar att brista.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar