25 februari 2019

Bangkok - delvis experimentellt. Samt Bangkoks övärld.

Testar att experimentera lite med bilder från senaste resan till Bangkok.
Långt ifrån klassiska turistbilder - och turiststråk.

Inspirationen kom från en fotoutställning jag besökte där fotografen återger gatubilder från marknader runt om i världen. Bilderna på utställningen ser ut som målningar men är verkliga foton. Jag fick en guidning av konstnären själv, Bryce Watanasoponwong, som fanns i lokalerna vid mitt besök. (Klicka på hans namn för hemsidan.)
Han gav också, i bildrubriker, uttryck för känslor till varje tavla. Kanske behövs för att förstärka betoningen av konst?

Från utställningen på ILFORD Gallerie, Bangkok.


Mina, mer eller mindre, justerade bilder (utan förklarande rubrik).

























Bangkoks övärld?

Fotovänliga bron.
Dåligt omen på färjan, men det gick bra.



Färjan över Chao Phraya, sett från bron till ön.

Jag åkte färja till en av Bangkoks 3(?) öar skrev jag tidigare i annat media.
Det blir svårt att reda ut, så döm själva efter detta försöket;
 
Den ön, Phi Sua Samut Island, är i alla fall en naturlig ö, men ligger inte i Bangkok utan i grannprovinsen Samut Prakan. Länk med historisk info från 2009. Enda skillnaden nu är att ön är öppen för allmänheten sedan 2 år och det finns en gångbro. Dessutom gångavstånd från nyligen öppnade förlängningen av BTS Skytrain.

I samma provins ligger också en annan ö, Bang Krachao, skapad av en kanal i Chao Phraya.
En kanal har också skapat Koh Kret norröver, och den tillhör Nothanburi - också en provins utanför Bangkok.

Men i turistsammanhang pratar man om att besöka både Koh Kret och Bang Karchao som utflyktsmål i Bangkok. Båda dessa öar är lugna oaser utan höghus och intensiv trafik. Dessutom perfekta att cykla på.

För några år sedan tog Arne med Bangkok by bike mig till Koh Kret för cykeläventyr och på senaste turen förra veckan, efter tips från Annika med Hang on Hangers, cyklade jag på härliga lugna Bang Krachao som också heter Prapadaeng i denna länken.


 

Originalbilden från förvrängningen ovan.
Tillbaka efter cyklingen. Gratis ToR överskeppning när man hyr cykel.



Utöver dessa tre finns i själva Bangkok en av kanaler bildad fjärde ö, Rattanakosin, denna länken ger ALL information.



Albumet för Bangkoks Photographers Groups Photo Walk nr 80 från söndag 17 februari är nu utgivet. Och då kan jag "utan repressalier" visa mina bilder därifrån. Inte mitt favoritmål med tempel och en gammal befästning, därav resultatet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar