27 april 2019

SAPA, Vietnam - först dimma och råkallt.

 
Tredje gången gillt, i norra Vietnam, kom jag äntligen till Sapa. En stad i norra Vietnam nära gränsen till Kina. Mångskiftande i form av väder, terräng och minoritetsfolk.
Så skiftande att jag gör två inslag av resan. Först själva staden, med ankomst i totalt fuktiga dimmoln.

 
Resan från Hanoi, bekväm med Sapa Express. Cirka 6 timmar på mestadels motorväg. Sista delen, 34 km från Lao Cai, i bergigt landskap upp till 1500 meters höjd över havsnivå.




 

När jag letat upp hotellet i dimman, en promenad och kaffe innan jag "sökte skydd" i hotellrummet. Sikten varierade mellan 20-50 meter, en intressant iakttagelse men min förkylning kom som ett brev på posten (sviterna sitter fortfarande kvar).





 






 





 

Vädret blev bättre nästa dag och ett fantastiskt landskap öppnade sig. Många hotell, restauranger och caféer bjuder på magnifik utsikt. Mitt hotell tillhörde inte dem, men hade istället väldigt skön säng, dignande frukost (inkluderat) och "bästa lunchen i stan".

Som sagt många intryck. Här avtryck från intrycken i själva stan. 

Utflykt till risfält och Indokinas högsta berg i nästa bloginslag.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar