07 november 2019

I väntan på Loy Krathong - Sports Day

Walking street gjorde i dag torsdag extra och tillfälligt skäl för namnet.
På cykelturen i morse hamnade jag och en engelsk cykelkamrat mitt i en stor parad med vackert festklädda ungdomar.
Det ryckte i kameraavtryckarfingret, men vi var på väg till Praw Plean, Gömda Dalen, för kaffe med tight tidsschema.
På väg tillbaka kunde jag dock inte hålla mig. Först mötte vi ett gäng yngre skolelever på äventyrlig vandring, som en lärare förklarade. De hade camp med övernattning i närheten och var ute på sju kilometer lång vandring som skulle ta cirka två timmar.




Inne i Old City fick jag reda på vad den stora paraden på morgonen gick ut på.
Yupparaj Wittayalai School hade Sports Day, vilket betyder mer show än sport. Deras skolgård var fylld av dessa elever, de flesta klädda i färgsprakande tjusiga kreationer - dansare som hejarklackar. Några elever var mer ledigt klädda, de skulle utföra de sportliga inslagen. Kritade linjer runt sportplanen var markerade till löparbanor. Jag minns att de brukar ha stafett mellan olika grupper. I dag såg jag bara ett sportinslag, nämligen kulstötning(!). Det viktigaste verkar vara dansgrupperna.




 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar