24 augusti 2020

Sunday Walking street

Detta är nog bara blott mitt andra, möjligen tredje, reportage från söndagsmarknaden i Old city, Chiang Mai.
Minns första gången då jag blev helt tagen av miljön. De vackra färgerna, det lugna myllret, vänliga människor, fint handarbete, massage samt mat och dryck.
Förutom längs Ratchadamnoen street  sträcker sig marknaden också in i sidogator och tempelområden. Det senare förvånade mig mycket. Nu vet jag bättre, tempel är samlingsplats och allmänt område och naturliga mötesplatser för befolkningen och utnyttjas till varierande tillställningar. Vid ett tillfälle såg jag en turnering i sepak takraw, ett bollspel, inne på en tempelgård.

Marknaden har varit igång cirka en månad efter att restriktionerna för covid-19 har lindrats. För en del handlare är detta enda tillfället i veckan att tjäna in lite pengar till hushållet.

Vad jag också kommer i håg från första besöken var disciplinen att gå i "vänstertrafik", ena sidan upp och andra sidan nerför gatan. Något som försvann mer och mer när turisterna kom i större skaror och inte kände till den trafikkulturen.
Nu har åter thailändare "tagit över" som flanörer och den gamla traditionen är återinförd. Tilltalande att se. Bekvämt att följa.

Inte lika bekvämt, i alla fall för mig, är att det krävs ansiktsmask att komma in till marknaden. Feberkoll och registrering är enklare att efterleva och tar man tillfälligt av sig masken är det ingen vaktpersonal som ingriper. För att slippa bli illa sett, som utlänning, kan kan ju smutta på någon dryck eller äta en våffla, grillad korv eller annat snacks och på så sätt undvika bära ansiktsmasken.

Första rundan på marknaden gjorde jag medans de ställde iordning. Regn är man alltid beredd på vid denna årstiden så det var mycket platsskynken som kompletterade de små parasollerna. Då passade jag också på att ta ett glas vitt vin hos en kvinna från Saraphi, som jag kände igen från flera år tillbaka.
 









Efter middag återvände jag för en tidig promenad.



Och så för alla kattälskare som följer Bloggen.




Lite rädd och försiktig blev denna katten - men nyfiken.


2 kommentarer:

  1. Verkligen fina bilder! En fröjd att se. Tanken med masken är väl att skydda andra från våra virusar, så det bör man väl ställa upp på även om det kliar :) Gotte med mask

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken hemlängtan dina bilder gav. Jag står i kö för repariated flight. Hoppas kunna komma tillbaka om ca 1-2 månader.

    SvaraRadera