20 augusti 2020

Tegelfabrik, tempelbygge, begravning.

Ja, en salig blandning på dagens cykeltur.
Ville testa om vägarbetet på Super Highway vid Chompoo var klart. Gled först ur stan, under motorvägen och kom upp och förbi köpcentrat Promenada. Efter några kilometer, en högersväng och framme i ett favoritområde att cykla i, Chompoo Municipality som tillhör Saraphi.
OTOP, one tambon one product, är benämningen på hantverk i ett visst område med tillverkning av en och samma produkt. Här gjorde man lampskärmar av bambu, men ville inte blir fotograferade (för att behålla sin design kan man tänka sig).
Alldeles intill såg jag en grävskopa uppe i en hög av lera och anade; här gör man tegel. Mycket riktigt. - Stor fabrik, sa jag till en förman. Det ville han inte hålla med om, -i Lamphun finns en jättestor fabrik, sa han. Fotografera här gick bra.





Vidare på så gott som trafiktomma vägar.

Till ett tempel jag visste hade ett trevligt kafe, som dock hade flyttats till utsidan tempelområdet till ett nytt fräscht ställe med a/c och små kattstatyer i fönstret.

Efter fika cyklade jag in i tempelområdet Wat Si Don Moon. Stort och vackert men långt ifrån turistinriktat. De måtte ha tillgångar från andra håll för som komplement till tidigare vackra byggnader byggs en enormt stor sal med en buddhastaty i ena ändan.

Så här mycket plockepinn innehöll bygget vid ett tidigare besök.

 Dagsläget.

Byggarna tog rast och hade ingen emot att bli fotograferade.


Fyrverkeri och (inspelat) klagande ljud från högtalare fick mig att vända om till en begravning jag just hade passerat. Förstod då att det var slutskedet av akten. The pyre, utsmyckningen hade precis tänds eld på och jag fick tillåtelse att fotografera.
Sedan fick jag en pratstund med den avlidne 92-åringens barnbarn, som är en inbiten cyklist. Hon cyklar upp till Doi Suthep varje morgon och har gjort Ang Khang, Doi Inthanon och Doi Pui med cykel, vilket hon visade kort på från sin mobil.






Min undergång kom senare, av ett glädjande slag. Körde mot Supper Highway (ja, felstavat som middag) och korsningen med stora Super Highway 11, där overfly för motorvägen var klar och med signalljusreglering för lokaltrafiken. Sedan raka vägen hem, först längs järnvägen, sedan Lahphunvägen, Hw 106.

Kunde köra under stora motorvägen vid betryggande grönt ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar