31 mars 2021

Bang Saray - Fotomodeller och fiskesamhälle

Bang Saray blev en ny och mycket trevlig upptäckt för mig under senaste utflykten. På lagom kort avstånd med scooter mellan Jomtien och Samae Sarn. Och där stannade jag till i två omgångar.

Bang Saray tillhör Sattahip. Här finns landets största militära flottbas. På en rekogniseringstur hamnade jag vid ingången till ett militärt område och blev mäkta förvånad att jag fick köra in. Men bara till höger vid korsningen, sa en vakt. Blev ytterligare förvånad över att där finns ett fint kafé, med a/c. Det blev en skön stund med gott kaffe och sedan en promenad längs havsbandet där bland andra Popeye the sailor och Olive Oyl bevakade stranden.

 
 
Efter fika hos Karl Alfred på Mahan Café inne på militärt område
hade jag tur, och tillåtelse, att fotografera ett reklamuppdrag.


En mulen dag passade jag på att återse det kända Buddha mountain och ett stort tempelområde, som jag kom till första gången på cykelturen Sydostasien år 2004. Fritt inträde förutom 50 baht till ett pampigt kinesiskt tempel eller snarare museum, och det var det värt.


Miniatyr av Terracotta armén.


 

Mer från fiskesamhället Bang Saray.












Modellfotografering nummer två var också en tillfällighet. Tog en lunchpaus längst bort på stranden och blev inbjuden att fotografera en pretty girl, som en av proffsfotograferna uttryckte det.




2 kommentarer:

  1. Varför en Terracotta arme (kopia) i ett Thailändskt tempel? Vad är poängen?

    SvaraRadera
  2. Som jag kommer ihåg (fick en guidad tur 2004) är flera av statyerna och "arme'n en gåva från Kina till dåvarande kungen. Anledningen vet jag inte.

    SvaraRadera