25 december 2022

Julafton i Chiang Mai - och lite från Juldan

Fint Jul-arrangemang för föraldralösa barn.

För Thailändare en vanlig lördag, men många västerländska Jul-inslag i dessa "våra" kristna tider. Juldekorationer har ökat år för år och nu efter pandemin tagit fart ordentligt. Knappt ett kafé, restaurang, hotell, guesthouse eller annat kommersiellt som inte har hakat på Jultemat. Återstår bara att tempel anammar det också, men det lär väl inte hända.

Kristna organisationer bl a YMCA stod bakom detta arrangemang.

 Båtbilden lånad från Alan Puzey, en fotokompis från England. (Stinky Canal not so stinky nowadays), samma kanal, fast längre uppströms som nya turistattraktionen.

Jag var bjuden på trevlig middag och hann inte vara kvar tills barnen sjöng Julsånger från båtarna.


 







Lite mellanstick från lunchdags
då jag hamnade på SINC restaurang, Ratchawong road.


Lyckad Juxtaposition.
 
Efter den trevliga middagsbjudningen på Sizzlers, Airport Central Plaza,
hamnade jag rakt in i en danstävling.



 

Jul-tema även på "Juldagen", som likt Julafton aldrig är helgdagar utan vanliga dagar i Thailand.

De som firar Jul på riktigt här är kristna, oftast minoritetsgrupper, och inflyttade västerlänningar.

Ändå var det lite märkligt att på min 50 km cykeltur träffa på detta paret som satt på en bänk och verkade vänta på något. "Merry Christmas" fick jag som hälsning, så troligen är de kristna.




Lax, ris och grönsaker som "Jul"-lunch.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar