27 september 2010

Tempelhumor - och allvarssnack



Plåtad ur grodperspektiv
Templen i Thailand är ju kända för att vara vackra, stora, utsmyckade, skimrande, förgyllda byggnader. Men tempelområdena bjuder också på många mindre detaljer. Även moderna, humoristiska inslag.

Vid mitt besök vid templet med munkstatyerna kom en hund fram och skällde efter mig. En munk lugnade hunden, satte sig och ville prata. Efter några sedvanliga inledningsfraser frågade jag vad han studerade. Leadership, ledarskap kom i ett snabbt svar. Och snart var han i gång med politik. Han var från Kambodja, hade varit här fem år och ville förklara kommunisternas hårda kontroll över landet. Själv hoppades han på kommande fria val med demokrati. Inflytandet från Kina var han mest rädd för. Vietnam har/vill ha kontroll över Kambodja. Kina vill ha kontroll över hela Sydostasien. Vidare har ryssarna ett finger med i spelet i regionen nämnde han. Jag kunde bara önska honom lycka till.




2 kommentarer:

  1. Lysande! Du är ju en stigfinnare av guds nåde. Var ligger detta fantastiska tempel? Ofattbart bra, kul och fräscht. Några av de bästa tempelbilder jag nånsin sett. Stort tack, Evert B

    SvaraRadera
  2. "Kalle Anka" templet ligger vid Thapae Road. De andra statyerna kan du faktiskt finna på din "bakgård". Vid templet intill Muay Thai träningen! Och ja, det var oemotståndligt att plåta dem.

    SvaraRadera