21 mars 2012

Router, router, troubleshooter.

Jag erkänner med en gång; Datoranvändning tar upp en stor och viktig del av min tid. Bildhantering, bloggande, statistik, e-mail, lite Facebook, läsning, livestreaming och internet-surfande . . .

I nya lägenheten har uppkopplingen varit si och så, försvunnit ibland och krävs omstart. Särskilt frustrerande har det varit under icke kontorstid då modemet varit oåtkomligt för oss boende.

Efter mycket vedermödor har värden fixat till det, med nytt modem och två olika system med router. Fast det uppstod ett fenomen med min dator, den och enbart den kunde inte ta emot signalen från den routern som var närmast och alltså snabbast för mig. Värden och jag försökte, men inget hjälpte, inte ens på en meters avstånd från routern.
Jag bad om hjälp hos servicestället som nyligen fräschade upp min Laptop. Efter en halvtimma i butiken sa chefen; this one (pekade på en anställd) följer dig och försöker på plats. Han hade med en egen Laptop (vilken också tog emot signal från båda routrarna) för att se kommandona på engelska (min maskin har ju svenskt språk). Efter ett par timmar gav han upp och skiftade med en annan anställd, som inte heller kunde lösa problemet utan tog med datorn till kontoret för att komma tillbaka kl 18. Spänt väntade jag då internet kopplades på - men vemodet kom tillbaka. Lika illa.

Denna lilla mojängen var lösningen. Och nu funkade även fördelardosan med flera usb-ingångar.
Tanken att köpa en större, stationär dator, med snabbare processor växte fram (och lades i malpåse efter det som hände enligt nedan).
Dan efter cyklade jag till servicestället för att ändå betala för all tid de lagt ner, ca 7 timmar! Men innan jag hann säga något sa chefen; detta är lösningen och tog fram ett paket - med en TP Link. En wireless router. Åter sa han att this one följer med och installerar. Sagt och gjort, i en handvändning (eller snarare en mopedvändning), kvickt och lätt var den installerad - och signalen från den efterlängtade routern kom fram ! ! !  Jag åkte tillbaka. Tackade och betalade, med extra dricks.

6 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat, och kul att det fungerar. Ibland kan man ju undra hur folk utan dator bär sig åt för att bli gråhåriga. Man kanske ska köpa med sig en TP-link till kustveckorna, för i en del av gäststugorna är signalen väldigt klen. Fridens! Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra förslag; en TP-link och kusten är klar.

      Radera
  2. Grattis får man ju säga, signaler, stendöda routers och annat crap har man verkligen fått nog av - det skall funka därmed basta!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det vara så illa att de thailändska spökena (phi) har nästlats sig in även i datorvärlden? Jag fick i alla fall den kommentaren. Om det var fallet så krävde detta spöket 1500 baht för att bli medgörligt.

      Radera
  3. TP-link.....Ja,det är mycket man inte känner till i datorvärlden. Men en förmån att få bo i ett land där man kan få så mycket personlig hjälp till en så rimlig kostnad. Har själv fått hjälp med dator anslutningar på ett sätt som vore helt otänkbart i ett land som Sverige. Å andra sidan är det nog bäst att ta lite mer hänsyn till phi när man bor här......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den suveräna servicegraden och spökenas betydelse är signifikativa företeelser i det Thailändska samhället. Med anpassning till förhållandena och rätt inställning löser sig det mesta till det bästa.

      Radera