25 juli 2013

Lyckans ost


Ostmacka till frukost är en delikatess jag inte vill vara utan, ens i Thailand. I min enfald har jag handlat småbitar av ost på Rimping Supermarket till galet dyrt kilopris. Lyckliga ostperioder har varit då jag fått leveranser från Sverige. Men de varar ju inte för evigt.
Innan jag åkte iväg på Europaturnén hade jag hört ryktas om att det finns helostar på Makro. Första dagen efter hemkomsten gjorde jag slag i saken. Åkte dit och hittade till slut i detta gigantiska storköpskomplex ostavdelningen. - Med Edamost! Även om det inte var Edamerost från Holland så var den lika gul innanför det röda inlindande foliet och röda parafinvaxet. Rena Julafton. Och smaken helt okey. Till ett pris av 790 baht för 1.9 kilo. Cirka 87 kronor per kilo. (Frukostekonomin är balanserad.)


2 kommentarer:

  1. Vilket fynd, och ofattbart billigt - jämfört med småbitarna. De har nog räknat fel. Vore ju underbart om de även erbjuder danska ostar, Svarta Sara eller Gamle Ole skulle ju direkt föranleda utökning av mellanmålsprogrammet. Men några såna tecken fanns väl inte? Lena-Lisa d.y.

    SvaraRadera
  2. Det kan vara värt att göra återbesök och se om de får in annan ost än den från Ostasien.

    SvaraRadera