29 juli 2013

Regnsäsong = Risplantering


Förra veckan firades Buddhist Lent Day, en av årets största religiösa högtider. Det innebär bland annat att munkar ska vara kvar vid sina tempel under regnperioden, tre månader. En anledning till det är att munkar, i begynnelsen, vandrade över risfält och oavsiktligt kunde förstöra plantorna. Fast det nu finns jetplan så finns den regeln kvar.

Regnperioden och med den risplanteringen är alltså i full gång. Och jag har kommit igång med cykelturer i hemmatrakterna igen. Den första gick - givetvis - till kaféerna vid Gömda dalen, den andra svängen var bland risfälten mellan San Sai och Doi Saket. Jag hade ett liknande inslag för ett år sedan, men det är så fascinerande och sevärt att ämnet återkommer, (nu bilder med ny kamera).



Först har marken kultiverats med jordfräs.


Frösådd, som växer till sig i "barnkammaren".



När plantorna nått lämplig storlek buntas de och kastas/fördelas ut i fälten för omplantering.


 
 
Långt ute på vischan hittade jag en fin restaurang och testade tidigare års skörd, Fried Rice med räkor. Gott!
 

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant och verkligen fina bilder också. Är bilderna tagna sen du kom hem eller är det arkivbilder också? Precis såna bilder som jag skall ta när jag får tillfälle. Är du inte orolig för ormar regn dengumygg och stråtrövare på dessa expeditioner?
    Du ska vara så försiktig. Lena-Lisa d.y.

    SvaraRadera
  2. Färskvara! Tillfälle; innevarande säsong har du kanske en vecka eller två på dig. Orolig, nej; enbart road.

    SvaraRadera
  3. Ja, fina bilder. Du kommer dem så nära. Går du ut i vattnet eller har du så bra kamera?

    Ivar

    SvaraRadera
  4. Klarade mig från vattnet, balanserade på de smala jordremsorna mellan fälten. Extra anledning att tvätta skorna efteråt.
    Med hög upplösning funkar det bra att beskära bilderna.

    SvaraRadera
  5. Härligt att du är tillbaka på "hemmaplan" igen. Själv får jag vänta 2 månader till innan det bär iväg.
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer du lagom till att skörda riset. Håll ut.

      Radera