31 juli 2013

A B C för Thai, ett pillejobb.

Nu vet jag svaret på vad AA, A, B, och C står för. Har ofta sett skyltar med de beteckningarna utefter vägarna och  trott att det varit pris på olika riskvaliteter. Icke så. Det är säsong att skörda den lilla frukten med brunt skal och vitt fruktkött som heter Longan, Lamyai på thai (klickbart). Och jag kunde inte fått en djupare inblick i det än under dagens cykeltur i trakterna av Ban Thi.
Bilderna får berätta.


För övrigt har det varit en mellandag vad vädret beträffar. Lite moln och mest soligt, inget regn. Temperaturen steg som mest till 31 grader, med en uppfriskande sydlig vind. Mer regn är dock på gång, en tropical storm drar in österifrån.
Jag hade egentligen tänkt cykla (en omväg) till Lamphun, men en golfbana(!) väckte intresse och därifrån ändrade jag riktningen. (Och kom tack vare det till de pillade frukterna.)
Golfbanan såg öde ut, men dess huvudbyggnad var pampig. Det mötte inga hinder för mig att titta runt och fotografera, jag kunde till och med fått cykla runt banan, men tackade nej.



GASSAN golfbana är verkligen säregen med klubbhuset i unik design, med inspiration från Arabiska Dubai. Är du intresserad, klicka så blir bilderna större. Än mer intresserad kolla denna hemsida.


Åter till rubrikens ämne;

Pillejobbet börjar med att lossa frukterna från kvistarna. Extra kul blev det när en farang kom förbi.
Mer pilligt blir det dels att skala och framför allt pilla bort kärnan.
. . . med specialverktyg (fotot något oskarpt).
Här pillas de snyggt i ordning i speciella korgar. Notera radion, här var det musik under arbetet.
Säckvis med frukter sorteras i tombolaliknande maskiner.
Och här är det tydliga svaret. Maskinen sorterar i storlekts- och kvalitetsordning.
Product of Thailand. Framför allt från Chiang Mai.
Transport till nästa led. Frukterna är goda och söta, vilket gör att getingar blir närgångna. Även denna bild är oskarp, men nog har budskapet blivit tydligt?!!

2 kommentarer:

  1. Ahaaa, vad intressant då bet jag också fast har aldrig sett skylten :)

    SvaraRadera
  2. Nä, så´na skyltar och fruktträd är svårfunna i Bangkok.

    SvaraRadera