02 september 2013

Repris gammal cykelrunda, nu kartlagd.

"Den Goda Formen" håller i sig. I söndags blev det åter en långrunda, 91 km. Startade söderut med en fin slinga vid vändpunkten, som jag cyklat två gånger tidigare.

Följde "tråkiga" Highway 108 till den korsar Samoengvägen. Där hade jag i veckan sett ett gammalt vackert tempel. Den gången hade jag irrar på småvägar och hade ingen aning om var jag befann mig - förrän 50 meter senare då jag såg just denna korsning. Nu stannade jag till och plåtade. Vidare på småvägar, över Kanalvägen, och tillbaka på densamma. Tills jag tvärnitade vid ett kafé. Gott Capuccino, varmt, för 25 baht. Tyckte det var väldigt billigt, tills jag hörde andra cyklister berätta om en coffee stop (där den fina slingan börjar) med kaffe för 6 baht.
 



Efter stoppet vid Best Coffee, där tilltugget var alltför hårdsmält i min smak, sneddade jag in i "fina slingan" och fick se dessa fina figurerna vid en återvändsväg. Stora statyn är en Ganesha, människokropp med elefanthuvud. Snacka om elefantias. Vad råttan, som kliar sig bakom örat, har för betydelse i sammanhanget vet jag inte, mer än att det är ett djur i kinesiska zodiac-kalendern.

Det mesta av risskörden hade planterats på fälten i "slingan". Nu passade folket på att rensa diken och kanaler. Kilometer efter kilometer var redan avklarat såg jag. En del återstod.


Måste ta igen sig ibland, och le mot fotografen.



Jag lunchade längs "Chiang Mai Canyon road" och såg fram emot fika hos "svensk"-kafét vid Gömda Dalen. Men det var stängt, så det blev det mysiga Valley Café istället.
Där var elefanterna lika törstiga som jag, och påfågelungarna från mitt förra besök hade växt till vuxenstorlek.




Att Gömda Dalen är en riktigt fin "pärla" vet du väl vid det här laget. Blommorna som växer vilt vid vägkanterna förstärker intrycket.

 Den understa blomman heter Plymeria, kunde mina "gröna fingrar" läsa av i Bangkok Post. Mer info på engelska.

Thailändska benämningen är Leelavadee (Liilavadii). Bättre bild med bladen omkring?


På hemväg fick jag sällskap av dessa mjölkkor, tillhörande Chiang Mai Universitets jordbruksfakultet,
och kom att tänka på regeringens Kampanj "drick mer mjölk".

Thailand ber medborgare i alla åldrar att dricka minst ett glas komjölk per dag. Man vill höja den nuvarande snittlängden/höjden med åtta centimeter från dagens 167 cm för pojkar och 157 cm för tjejer, samt förlänga livslängden 74-80 år. Thailändare förbrukar för närvarande 14 liter mjölk per person och år, långt under den sydostasiatiska genomsnittet på 60 liter, och det internationella genomsnittet på 103.9 liter, enligt officiella siffror. Laktosintolerans är vanligt bland många thailändare, och mycket av den mjölk som för närvarande säljs i Thailand kommer i burkar som sötad kondenserad mjölkinte minst i thailändska kaffe och te. De som letar efter en liten kartong av mjölk i butikerna kan mötas med höjda ögonbryn eftersom det allmänt betraktas som en dryck för veklingar. Ordet för mjölk, nom, betyder både mjölk och (kvinno)bröst.

4 kommentarer:

  1. Det hade jag ingen aaaning om - tänk att man vill höja medellängden på invånarna!! Varför i allsin dar?? Måste vara enklare att subventionera platåskor och slikt. Och är verkligen mjölk rätta medicinen?? Själv drar jag numera i mig över 1,5 liter per dag, så jag vågar ju inte gå på hälsokontroll längre. Stiliga fruntimmer förresten, och sedesamma. Ingen nom-fest där inte! Fridens från Villgott

    SvaraRadera
  2. Har kanske att göra med det västerländska idealet. Vita och långa. Med all vidskepelse och övertro i "ryggsäcken" hos thai kan nog reklamfolk hitta på något om mjölk från VITA kor. Det kan bli lyxvara i si-nom tid.

    SvaraRadera
  3. Vilket trevligt inlägg.....både lärorikt och sevärt, så när galgarna börja göra sig själva då vet i tusan om jag inte ska komma upp och kolla så kartan stämmer.

    SvaraRadera
  4. Du kommer att se att verkligheten stämmer bättre än kartan, det finns en mängd omarkerade vägar. Behöver du guide, säg bara till!

    SvaraRadera