22 juli 2014

Bästa vädret i Thailand

Den mulna säsongen har börjat i Thailand. De flesta kallar det regnperioden, men i alla fall här i norr är regnet inte dominerande. För mig är det årets bästa väder, som varar normalt från juni till november. Det kan komma några häftiga regnskurar under dagen. Då är det bara att söka skydd under närmaste tak. Ett oförutsett stopp där man annars inte skulle ha stannat. Som kan ge nya insikter och upptäckter av intressanta företeelser. Givetvis med kameran i beredskap.

I dag på min första (lilla) cykeltur efter hemkomsten gav vädret upphov till två korta regnstopp och med flexibilitet blev det en avkortad runda som fick mig att luncha på ett nytt ställe; Royal Project Kitchen intill Rachapreuk/Royal Flora Park.

Inom kort ska jag även lägga ut några bilder från Europa-turnén.


Thaifolket är alltid beredda på regnet. Mopedister har med regnkappa i beredskap. Till och med skyddshelgon får regnskydd.
Jag hann 20 meter till nästa regnskur. Här slappade en kvinna som säljer bensin när hon inte kollar såpopera på tv. Kontoret på fic..., nej på ett bensinfat.

På utsidan Rachapreuk/Royal Flora Park, vägen till Wat Doi Kham och "Gömda dalen", har de öppnat ett förstklassigt kök med servering i mästarklass. Jag åt värmda (stekta) och råa färska grönsaker med tilltugg och drack en passion-soda. Utsökt gott!
Porslinet väl i klass med maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar