27 juli 2014

POTATIS(thai)land

MAN behöver inte leva enbart på ris och nudlar i Thailand. Potatis, som heter man eller man farang på thai odlas i stor utsträckning i norra delen av landet. Potatis ingår i den klassiska thairätten Massaman gai (kycklinggryta med potatis). Västerländska influenser har gett kokt, stekt, mosad, bakad och friterad potatis. Samt givetvis potatischips.

En helt annan form av POTATO är också mäkta populär, bland ungdom i Thailand.
 

I går på 67 km cykelturen hamnade jag i en potatisplockning, efterplock närmare bestämt.
Vid en plats med skugga och fläkt satt några kraftiga kvinnor och sorterade potatis i säckar.


När jag kommenterade den röda t-shirten t.h. blev det glada leenden. Ränderna går aldrig ur.

 

Vägen dit blev en upptäcksfärd i San Sais och Doi Sakets omgivningar. Delvis kanske*/kanske inte* på vägar jag inte cyklat förut.
*) Svårt att komma ihåg och veta exakt, inte varje vecka att jag cyklar där.




Annat plock, fick med mig några knippen Longan.


Utsvulten kom jag till Coffee Jack för iscapuchino, pasta pesto och surdegsbröd.

3 kommentarer:

  1. Ser ut som riktiga vodka-knölar! Kan mycket väl dyka upp i olika flaskor med tiden. Hur går det förresten med ormarna på dessa naturnära utfärder? Har de vett att hålla sig borta?Eller kan man kanske köpa serum o ha med sig utanför stan? Fridens från trygghetsnarkomanen Gotte

    SvaraRadera
  2. Mer riskfyllt med hundar, eftersom jag oftast glömmer ta med "vapnet" mot illasinnade bestar.

    SvaraRadera
  3. Älskar potatis, tur att det finns. Välkommen hem förresten, Susanna

    SvaraRadera