27 juli 2015

Rubank, Our coffee och risfält, risfält, risfält . . .

I går uppe bland molnen. Idag ute på risfälten.

Omväxling förnöjer. Även vad gäller fordon; idag cykeltur som blev 60 km. Ut i kända stråk till att börja med, för att vara helt ute och cykla bland nya upptäckter i vägnätet.

Hade räknat med att korsa Highway 118 och komma via Bor Sang på hemvägen, men en blackout fick mig att snurra runt mellan San Sai och Doi Saket.

När jag så småningom fick syn på molndränkta Doi Suthep hade jag berget på "fel" sida. Den svaga solen bland molnen i öster rättade ut begreppen.

Fast jag blev mycket förvånad då jag, från fel håll, kom fram till Jack Coffee. Iscappuccino där blev en injektion för resterande 20 kilometrarna.



Rubanken vid en liten möbelfabrik fick mig att minnas barndomstider i pappas snickeriverkstad.
Rubank ska normalt ha ett handtag i bakändan. Bara märkena finns kvar i detta exemplaret.

¤ ¤ ¤

Kända stråk i början som sagt. Och fast jag bara varit där en gång tidigare kom jag spik på Our coffee. Bakelsen till kaffet visade sig vara värdefullt. Det blev inget mer matstopp innan middag hemma i soien hos Green Days.



¤ ¤ ¤

Torkan är över. Plantering av ris är i full gång. Det var varit onormalt varmt och ovanligt torrt hittills i år. Men de senaste dagarnas regn har fått fart på risplanteringarna. Green Season är här. Med vykorts- och turistbroschyrmässiga motiv på fälten. Lika oemotståndligt att plåta varje år.

En provisorisk bro ledde även mig ut i grönskan.
Leende ögon och man anar smilbanden kring munnen.
Pallar ger bekvämare arbetsställning.



Det är ur risets "barnkammare" som stråna repas av. För att bindas ihop till knyten, läggas i säckar och planteras på annat fält.





Vattnat och klart för plantering av ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar