29 april 2016

Finns det kokospalmer i Chiang Mai?

Frågan är berättigad när man, som boende i norr, vistats i södra delen av Thailand månadsvis. Jag kom att tänka på det för några år sedan, medans jag cyklade mil efter mil med långa rader av stora odlingar av kokospalmer. När jag kom hem efter den utflykten "gick jag på jakt" efter kokospalmer och visst det finns enstaka träd, men inget man reagerar över.

I dag såg jag en stor billast med kokosnötter som skulle lastas av i centrala stan. Och tog tillfället att fråga var lasten kom ifrån. Chumphon, blev svaret. En sådan last kommer varje vecka, det tar en natt och en dag att köra. Kontentan av spåningen blir att de flesta kokosnötter man dricker, eller äter ur, kommer från södra delen av landet.

En GT-transport! Nä, det är inte mitt åkeri. Det tillhör "tomtemor" (kolla byxmönstret) och hennes man, chauffören.

Avlastning, jag undrade vad de skulle ha de stora hattarna till . . .



Kvinnan i mottagningen hann säga att hon heter Ying och (också) är singel innan hennes arbete tog vid (kameran hann inte riktigt med).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar