23 april 2016

Medvind, bad och vin

18 april:
För tidigt att säga att återresan har börjat, men jag har lämnat Prachuap och cyklar norrut. En sak jag har lärt mig under cykelturerna på flykt från dåliga luften i Chiang Mai är att monsunvindarna är sydliga vid denna årstiden. Så det är en lätt match i härlig medvind. Bara att "peta" på pedalerna. Dessutom korta etapper, 35 km, och med anhalter vid halvlyxiga Resorter blir det rena semesterliret. Första övernattningen fick jag hjälp att boka från ett vänligt cafépar i Prachuap.

Från provinsens huvudort kunde jag cykla 17 km innan det blev nödvändigt med 10 km på hårt trafikerade riksväg 4. Det var en befrielse att komma ifrån den värstingtrafiken med hemvändande Songkranfirare.

Badbyxorna kom på för första gången denna resan. Dock inget dopp i havet, efter 10 meter var det seg lera i den grunda havsbottnen. Poolen fick duga, med skön liggmadrass där jag hann vända många sidor i medhavd bok. Och som sig bör, med ett glas vitt vin.
Svimmingpool och vin kunde jag upprepa även vid nästa läger, då kompletterat med dopp i havet. Vid Selina Resort, Sam Roi Yot Beach, en härligt plats.

På andra sidan berget går stora Highway 4, som jag kom ut på efter 17 km.

Första anhalten.

Inget man ser utefter Highway.
Hade nyss ätit rejäl frukost på Resorten, annars hade det varit gott med ris i bamburör.



Snart kom andra gäster för att handla. Då klyver hon upp bamburöret med yxa. Riset, som kokas i bakgrunden innehäller även kokos och socker.


Nymodighet med sågklinga att öppna nöten!


Kokoshantering såg jag lite senare.


Mitt på rakan ovan (en av många) kom serveringen så snabbt att kameran inte riktigt hann med. Kaféet hade öppnat bara för en månad sedan. En ny oas på den sträckan.     
Området med de många bergstopparna heter Sam Roi Yot (tre hundra toppar) och är Nationalpark.
"Har du inget till mig?" undrar nog valpen. Mammahunden surplade i sig resterna av min yoghurtsmoothie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar