30 september 2017

Nerlagt "ANK"-varv och Ghost Tower i Bangkok



Från Skytrain över Chao Phraya såg jag en stor väggmålning vid flodkanten. En gul ANKA. Direkt av tåget gick jag med bestämda steg i den riktningen. Vid en grind, där jag trodde var platsen, frågade jag en vakt -"får jag gå in?"  -"för att ta foto?" frågade han. Jag nickade.
I stället för att ge direkt svar stirrade han mig stint i ögonen. Jag försökte se stadigt tillbaka. Och efter några sekunder sa han "ja", och stenansikten övergick till ett leende. Den skojaren.



Varvet verkar inte vara i bruk längre, tillverkningen flyttad till Sathahip.
På arkivbilden från Wikipedia nedan är väggmålningen ännu inte gjord.
Bilden är tagen december 2014 från "Spökhuset", Unique Sathorn Tower.
Det blir en passande övergång till nästa ämne.


Många har smugit in och fotograferat det förfallna övergivna spökhuset nära Taksin Bridge, Chao Phraya. Mot betalning genom att muta sig in. Jag kom förbi en vakt (som nog inte såg mig) och tog några bilder från markplan. Hade inga som helst planer att forcera in genom plåtbarrikanerna. En mer vaken vakt avvisade mig strax därpå från platsen.
Bygget, som skulle bli ett exklusivt Condominium, avstannade vid Asiatiska finanskrisen 1997 och stått öde i 20 år.

Redan inifrån varvet fick jag några anpassade bilder.





Från närmare, förbjudet, håll.


Denna månaden släpptes en Thailändsk skräckfilm, delvis inspelad i Ghost Tower, Unique Sathorn.

 
Det finns oändligt att hitta på nätet, här ett "sant" inslag. 

1 kommentar:

  1. Vilka skojare! Bangkok Dock blir illustrerat med Bangkok Duck! Intressant att läsa om Spökhuset, ser det ju var gång i BKK, men har aldrig fattat om det var färdigt eller vad. Nu vet man! Vildgotte

    SvaraRadera