28 september 2017

Talat Phlu Bangkok


Talat Phlu var länge ett stort centrum för Betel (phlu på thai). Med anor från King Taksin, som grundade Thonburi Kingdom på 1700-talet.  Faktiskt den dåtida största marknaden för betel i Bangkok.
Tugga betel var populärt på den tiden för sociala tillfällen, för god andedräkt och för att få svarta tänder som var höjden av fashion.

Växter och handel med betel förbjöds under ww II för att stoppa det utspridda spottandet som fläckade ner gator, gränder och husväggar.

Men namnet finns kvar; som marknad, järnvägshållplats, båtpir (nu ej i bruk) och senare tid hållplats för BTS Skytrain.

Utbyggnaden av Skytrain till Bang Wa (Taksin Bridge var länge slutstation för Silom line) har medfört att skyskrapor har skjutit upp som svampar längs spåret. Mittemellan de två ställena jag bodde finns bevarat ett trähus, över hundra år gammalt. Flera tv-bolag har gjort och gör program om det. Två nya program tillkom under tiden jag bodde där (och då inkluderar jag inte detta anspråkslösa blogginlägget).


Condo nära Talat Phlu Station.
Kontraster, 2 våningar mot 24.

Stationen Talat Phlu.   På övre bilden, WongWian Yai station, kan man ana var spåret går.

Från mitt boende åkte jag Skytrain två hållplatser och tog en kort taxifärd till Talat Phlu Railway Station.
 Järnvägen, tidigare i privat ägo (nu inkluderat i State Railways), byggdes 1905 för att transportera fisk från Samut Songkram vid havet. Linjen går från Wongwian Yai Railway station till Mahachai.

 


 
När tåget avgått gick jag också vidare.
 
 Efter cirka tre timmar till fots hade jag klickat ett 80-tal bilder, här är ett urval.



Klockan hade passerat lunchtid när jag av en slump hittade en mysig restaurang vid Bangkok Yai Klong.


Personal vid restaurangen.
"How did You find this place" frågade kvinnan, som också var där för första gången.

På kanalen smattrade flera longtail båtar med turister (såg även en båt lastad med cykelturister).
Tre damer hade ett passande läge att sälja souvenirer vid kajen.






Stadsdelens skola var uppseendeväckande färggrann. 
Killarna som vilade på sina moppar väntade kanske på småsyskon att skjutsa hem.



Undrar om munknoviserna har en aning om vad mannen eldar vid sitt hus.
Jag fick svar att han eldar apelsinskal vars rök håller myggen borta.

En konstskola, och jag var välkommen in. Katten såg skrämd ut, men läraren och eleverna vänliga.





Loppmarknad / Garage sale.


Blir man trött är det inte långt till transport.

Jag fortsatte promenaden - och fick dagens bästa möte.
Stod vid en gränd och väntade att något skulle hända. Ock så; en skolflicka dök upp. Charmig och var lite som en teaterapa med olika gester och grimascher. När hon fick se bilderna i kameran fick jag en kram, och sedan hastade hon i väg hemåt.







2 kommentarer:

  1. Vilket bravo-reportage! Toppenbilder, intressanta motiv. En fröjd att ta del av. Sitter den där karlen och eldar apelsinskal? Nån sorts andeutdrivning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bildtexten säger skydd mot mosquitos så eldningen kan möjligen ha två syften. De stygga myggen har nog bara onda andar omkring sig.

      Radera