13 november 2018

(hemma från) Strandhugg Koh Phayam

Det var lite lugnare än jag hade trott. Inga musikkvällar. Isolerat. Hög luftfuktighet. Men behagligt, lugnt och stilla.

Koh Phayam ligger cirka 40 minuter med speedboat från Ranong. På Andamankusten, norr om mer kända Khao Lak. Förra gången jag var där fanns bara tvåtimmars färja. Då för åtta år sedan hade jag cykel och åkte longtailbåt dit från Hat Bang Ben, Laem Son.

Första dagen letade jag runt, på scooter, och kom fram till Lazy Hut. Här kan jag nog tillbringa några lata dagar tänkte jag. Och det kunde jag! En barnfamilj med fem småungars gap och skrik var uthärdigt. Så också avsaknaden av internet, kunde få dagliga dosen i restaurangen tio meter intill.
Regnperioden är här i södern inte över. Det kom kraftiga skurar nattetid som svalkade havsvattnet någon grad till, kanske var det 25-28 grader i vattnet.
Högsäsongen är alltså inte inne ännu. Flera Resorter jobbar med restaurering och Hippeis Bar kommer kräva stora insatser innan den öppnar, men så är det varje år enligt en gäst som bor granne till den baren - och störs väldeliga av dess vilda ljudliga fester.




Ingen biltrafik
Det finns inte vägar som klarar bilar, enbart smala betongstigar där precis två motorcyklar kan mötas. Men utvecklingen blir att de byggs ur till dubbla bredden på"matarlederna" från piren.
Det lilla centrum som finns är koncentrerat till båtpiren. Med restauranger, en resebyrå, små affärer, kafé med bageri, Pizzeria, barer med live sport, ett tempel, småskaligt fiske och en lyxresort.
















VIP-transporter sker med traktor och släp där träplank utgör sittplats. Jag blev själv vittne till det. Ett Government sällskap från Bangkok var på någon slags inspektion. Vid deras lunch hade jag nyfiket stannat till och blev bjuden på kaffe och våffla. Senare såg jag dem vid "centrum" komma åkande på denna transport, glatt vinkande.


 







På hemresan stannade jag till och deltog i Bangkok Photograpers 77de Photo walk, en väldigt trevlig vandring. Mer om det senare.

Två bonusbilder från staden Ranong där jag stannade innan flyget till Bangkok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar