28 juni 2020

Isaan - stort med långa avstånd

Isaan är ett begrepp i Thailand. Kort sammanfattning på engelska:

Isan consists of 20 provinces in the northeastern region of Thailand. Isan is Thailand's largest region, located on the Khorat Plateau, bordered by the Mekong River to the north and east, by Cambodia to the southeast and the Sankamphaeng Range south of Nakhon Ratchasima.

Betecknas oftast som den fattiga regionen i landet, med i huvudsak jordbruk som näring. Men också befolkning som i stor utsträckning är gästarbetare i andra delar av landet.

Bengt och jag gjorde en sex dagars bilresa till Isaan i veckan som gick. 
När man sitter hemma i kammaren och planerar är det svårt att föreställa sig hur stora avstånden är. Men det blev vi snart varse. Det blev mycket bilåkande, hotellvistelser och däremellan några stopp för fika, lunch och förstås fotografering.
Vi kom att toucha Mekongfloden innan återresan påbörjades. Övernattningar i Loei, Sakon Nakhon (två nätter), Khon Kaen och Phitsanulok.

Länken ovan, i allra första ordet av inläggets text, säger "allt" om regionen. Vi hann bara med att skumma lite på ytan och bilderna är inte på långa vägar representativa för hela regionen. Avstånd, värme, långa "Isaan-vägrakor" gör nog (i alla fall för min del) att övriga delar fortsättningsvis får bli ogjorda (några har jag dessutom tidigare erövrat med cykel). 


Liksom i övriga delar av Thailand pågår många och stora vägarbeten i Isaan.








Vackert när det blir färdigt.


Nakhon Phanom, en gränsstad till Laos med Mekongfloden som gräns.
Staty av Nagaormen, som hedras och lär "finnas" i Mekongfloden.

Familj från staden, glada att bli plåtade.
Lottsäljare, som kanske sålde en miljonvinst till mig (dragning 1 juli).




Lokala specialiteter säljs längs vägen.

Kryddor, örter och livskraftiga träbitar. Bara att hälla i risbrännvin och simsalabin, en hälsodryck.

Här däremot var whiskyn (ribrännvin?) redan i buteljen. Jag köpte en förpackning (som souvenir).

Larver, bönor, kokta ägg och andra godsaker.


Ett stopp vid en utsiktsplats.
                   Katter och dinosaurer tog över fotointresset.



Många fossil  av dino med flera har hittats i regionen. De levde för ofattbara många miljoner år sedan.


Lunchstopp längs vackra Highway 12 mellan Lom Sak och Phitsanulok.




             Och så var bilderna slut.

2 kommentarer:

  1. Jag planerar en Isarn-tur i nästa månad per cykel med start i Khon Kaen mot Mukdahan och sedan längs Mekong söderut till Ubon. Orkar jag kör jag sedan österut hela vägen till Buriram. Din text antyder att det inte är de roligaste cykelvägar att vänta, men det kanske finns alternativ?

    SvaraRadera
  2. Nästan alla huvudvägar byggs ut, försök välja lokalvägar. Mukdahan - Ubon cyklade jag 2004, ödsligt och lite trafik då men intressant. Ubon till Khorat åkte jag tåg genom flacka, trista områden.

    SvaraRadera