25 januari 2022

Hemligt vattenfall - häng med . . .

Det kan inte vara många fler än lokalbefolkningen som känner till detta undangömda vattenfall. Inga begripliga skyltar visar vägen, förutom en när man redan kört av en lokalväg och nästan är framme.

Av en slump såg jag en stjärnmärkt plats, ett märke jag måtte ha gjort för länge sedan, på Google Map då jag letade efter kafeer på väg till Wat Phraphutthabat Si Roi som var tänkt mål på scootertur i söndags. Men det blev inget återbesök till det avlägsna och högt belägna templet.

I stället blev det okända vattenfallet slutmål på utflykten. Google map var ovärderlig hjälp att hitta dit. Efter flera stopp, bland annat för kaffe, hängde markeringen på digitala kartan med till en liten avtagsväg där jag svängde in. Efter cirka två kilometer fanns en gammal skylt som visade 500 meter till SAI MOK Waterfall & Resort.  Några tecken på en Resort syntes inte till men där vägen tog slut var en stor öppen plats med skog, djungel, runt omkring.

Det är 17-18 kilometer till Wat Si Roi från Rural road 3009 och ungefär halvvägs ligger denna pärla till utflyktsmål.




3-4 meters fall mellan de två poolerna.
 

Efter mycket letande i Internet kunde jag hitta bilder och recensioner från andra besökare, det senaste så nyligen som för någon vecka sedan.

Taget med min Samsung telefon.

Bild från Internet, januari 2022.

På väg tillbaka styrde fyra lekfulla hundar mig in till en lägre nivå av floden.





Tillbaka på den större vägen (den som leder till avlägsna templet) stannade jag till för lunch, med utsikt över samma vatten, Mae Lo som det heter. Krapow moo för 35 baht.


 

Nu var det bara ett ställe kvar att besöka tillbaka längs denna "tempelvägen".
Gott kaffe på en restaurang Him Huai Cafe i Vintage style. (Stängt tisdagar.)


Som variation på hemfärden gjorde jag en ny upptäckt i vägnätet. Mellan väg 3009 och Hw 107 hittade jag en lokalväg, delvis med grus men mest betong. Nästan framme vid stora vägen skymtade jag två stora byggkranar. Nyfikenheten tog mig in på en avtagsväg och uppför en kulle. Där såg jag att man bygger en stor sportanläggning med läktare. Så här avlägset, tyckte jag innan jag märkte att det stora Rajabhat University ligger alldeles intill.



 

Två U-svängar senare, för att korsa Hw 107 och Hw 1001 (Phraovägen), blev intressanta väg 4004 längs en kanal ledstång till Mae Jo University där jag åter korsade Hw 1001 för fortsatt transportsträcka hem på kända småvägar.

 

Sammanlagt cirka ๙๐ (90) kilometer körning ✅🌞

 

2 kommentarer: