13 januari 2022

Även APELSINODLINGAR i Samoeng

Apelsiner direkt från farmen/odlingen.

Uppförstoring av Google map i Samoengs omgivningar gav ledtråden att det finns apelsinodlingar på lämpligt bilavstånd.

Vi besökte Janthawee Orange Farm (สวนส้มจันทร์ทวี สะเมิง) cirka 6 kilometer från Samoeng centrum. En vacker miljö med vattendrag och djungel i anslutning. Och köpte apelsiner för 50 baht (ca 13 kr) per kilo.

Jordgubbar är det stora dragplåstret i Samoeng förstås. Den stora Jordgubbsfestivalen i februari är höjdpunkten för året, men tyvärr inställd i år också. Så här såg det ut 2015. Och på kvällen hettade det till i kylan, denna länk. 

 

Bengt och jag bilade dit i onsdags. Först med besök i Patara Elephant Camp i Mae Khanin. Där fick jag en kram av elefanten som jag matat med bananer.

 

Framme i Samoeng lunch, fläskkotlett(!), i Family Cafe 
och kaffe hos favoriten Oui Kaew Coffee.


 

 

 Ett "konststopp" tog vi också på väg till apelsinodlingen.



Innan vi kom fram såg vi stora vattenkaskader av bevattningen.
Jag lyckades få en rejäl kalldusch under promenaden i farmen.





Vi köpte ett respektive två kilo var. Andra kom för att storhandla.


Lillflickan i apelsinfamiljen börjar tidigt med detta hantverket.



Här en arkivbild av mogen kvinna som
behärskar konsten att skära tunna strimlor att fläta korgar av.

Så klart, vi köpte jordbubbar med hem.
Och jordbubbsvin, trodde jag (det var Mulberryvin).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar