04 juni 2022

Vattenbufflar, Canyon 2, utsikt och tempelkatt.

Svenska konsulatet i Mae Rim var stängt i fredags. Anledning; Drottningens födelsedag firades. Och på måndag också stängt pga Sveriges Nationaldag. Onsdag nästa tillfälle, det blir på håret för jag har tid hos Immigration samma dag för årliga förlängningen av uppehållstillståndet (extention).

Jag hade även en plan B med utflykten, att besöka templet Wat Phrabat Tin nok i Doi Saket med utsikten över de grönskande risfälten.

Innan det hamnade jag vid Mae Rim Canyon, inte lika känt som Chiang Mai Canyon i Hang Dong. Men där finns ett kafé, Take View Canyon att svalka sig i, ja de har a/c.  Och vackert att titta på, både inne och ute.


 



Jag hade hela dan på mig och valde några utsvävningar.

Vid templet Wat Lathiwan blev jag mäkta förvånad att se ett modernt och vackert möblerat kafé, Pappys coffee and eats med MiMi´s restaurant intill. Ett stort tempelområde, möjligen meditationscenter, med en elefant, getter, kor, gäss och vattenbufflar(!) som kanske lockar extra besökare.




Därefter rundade jag den stora handelsträdgården Nong Nooch Garden, såg en bensinstation modell äldre och åkte igenom Mae Jo Farm (som tillhör Mae Jo University)


Uppfarten till Mae Jo Farm (bakifrån).


Efter lunch i Puh restaurang valde jag en omväg även till templet. En smal slingrande väg där jag tidigare sett vattenbufflar gotta sig i en bäck. Dom var hemma. Och tittade nyfiket på en främling som kom med kamera.



 

Finally. Upp en brant dålig betongväg (det finns också gångväg med hundratals trappsteg). Man får alltid belöning från utsiktsplatsen, eller vad tycks?! Där finns förstås också traditionella buddhistiska statyer och byggnader.

 




Tempelkatten kom fram och hälsade. Apropå Tempelkatter; mitt gamla inslag om just det har fått 53 nya träffar bara senaste veckan. Lite mysko, det Blogginlägget är ju 8 år gammalt.


Nere bland risfälten igen, och där kom en stor gråsvart massa emot på långt håll. Mera vattenbufflar, också de nyfikna. Men fastän jag hade stannat vågade de sig inte vidare på vägen. Ledaren ledde dem ut på fälten.





Uppdraget klart, med flera bonus som extra belöning.
Templet med utsikten i ryggen och transportsträcka hem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar