30 mars 2023

Antikaffär undanskymd i antik coffee shop

Antikviteterna syns inte från vägen, inte ens från kaféet, som heter Flo Coffee Brewers  (kopiera och googla för karta). Andra gången jag var där frågade jag om lov att gå in och det var inga problem.

Föreståndaren/ägaren är amatörfotograf och jag kunde fotografera fritt. Härlig atmosfär redan i kaffelokalen, med gamla prylar och fotografier på väggarna. Specialsorter av te och kaffe. Inne i det fördolda öppnar sig lagret av kledonerna som lagras i hundra år gamla lokaler. Porslin från Kina och träskulpturer från Myanmar, och allt är till salu.








Ljuset från en springa i taket föll så perfekt över ansiktet.



 

"TOMTEN" talade till mig, och jag kunde inte släppa det. Gick till butiken i dag för att kolla om den går att köpa för överkomlig summa. Jovisst, jag blev förvånad och glad. Priset var 150 baht(!). Först trodde jag att det var en Tomte, men när kvinnan i antikbutiken sa att det var en av Snövits sju dvärjar köpte jag en till. Tror att den förste är Butter eller Blyger så han får uppmuntrande sällskap av Glader.

Nu vilar de i en hylla med sällskap av andra souvenirer tillverkade och inhandlade i Chiang Mai. Ibland ska de kunna vistas på balkongen också, men i dag bara en kort stund på grund av luftföroreningarna.

 

På grund av den dåliga luften får de se om lägenheter själva några veckor
då jag fly(ge)r söderut på måndag.

 

Från dagens besök har också dessa bilderna tillkommit.


Fick också berättat att souvenirerna av porslin hade kommit från Kina för 40 år sedan. Tidigare fanns de i en antikaffär i Hang Dong, som lades ner för 5-6 år sedan för att flyttas till Charoen Muang road.

Det ligger inte så långt ifrån Nawarat bridge 
och ett tidigare inlägg om bland annat Building A.


 

Denna vägskylten stån nära entren.


 



2 kommentarer:

  1. Trist med denna dåliga luft! Ska det aldrig bli stopp på eldandet? I år är det tydligen värre än värst. Synd om de som måste bo kvar. Hörde från Luang Prabang i Laos att de inte gärna går ut utan ansiktsmask, men föroreningarna sätter sig även i ögonen, som rinner....
    Ha det gott! /Lung Nok

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Är ganska säker på att det är dvärgarna Trötter och Glader som du fått sällskap av. /Lung Nok

    SvaraRadera