05 januari 2023

Land Rover och tävlingskanoter - anor från 1934

Serviceverkstad för Land Rover, Volkswagen och andra fordon samt tillverkning av kanoter. Och en byggnad för förädling och distribution av salt.

Ja, en spännande historia uppdagades när jag gjorde denna upptäckt alldeles öster om Nawarat Bridge och floden Ping.
När jag gick omkring där i detta foto-eldorado och dokumenterade träffade jag på en man som väl undrade vad jag höll på med. Det visade sig att han var manager över ett stort nedlagt fabriksområde vars lokaler nu börjar omvandlas till trendiga kaféer och restauranger, delvis med bibehållen inredning såsom gamla maskindelar och kanoter.
En del av övervåningen håller på att renoveras och ska bli antikaffär. Hela området tillhör ägaren av Warorot Market fick jag också reda på.
Några av lokalerna har används vid filminspelningar, varav en färdig film, Twilight over Burma, inte får visas i Thailand!
 




Hall och trappa upp till kaféet Building A.

Inredning Building A (det finns bekvämare stolar också).


Denna Nalanla Bar har öppet från 18 till midnatt.
Dynor ligger kvar, i motsats till dan innan.


En gammal Dodge, utanför Nalanla.
 


Det lyste verkligen om målaren.
Lite senare lyste solen igenom.
 

 
Innergården är en stor parkeringsplats, kantad med dessa klenoder.





Saltutvinningen skedde i denna byggnad, nu restaurang.
Infart från Charoen Muang road (vägen mot järnvägsstationen).
 


Restaurangen hade Nyårs stängt vid mina besök, öppet igen från 6 januari.


Efter cykeltur i dag, torsdag, var jag tillbaka för tredje dagen i rad.
Trappan upp till blivande Antikaffären var halvfärdig och kulörtskjortan hade skiftat till betong-demolerare.



Köpte med hem goda krämbullar från denna lilla butik, som också ligger i området.
Syns från stora vägen, Charoen Muang road.

Ett ställe, kafé/Bar, har helt och hållet gått in för det moderna stuket. cold.cafe eller cold brew ligger också direkt vid stora gatan.

1 kommentar: