03 juli 2023

Italien (2) Badorter Adriatiska havet

Inte för att bada, men ville återbesöka den trevliga staden Pesaro där jag var för fem år sedan, denna länk. I researchen hade jag hittat ett prisvärt hotell med egen swimmingpool och alldeles vid havet. Men inte ett enda dopp i havet. Och poolen använde jag till avkoppling i solstolar (liggformat) de få gångerna jag inte "var i farten" med promenader och på cykel.


Strul från Wien 
 Anslutningsflyget till Bologna 08.30 var inställt😨 nästa avgång 17.40 😨😨. Efter lite vånda tog jag ersättningsflyg✈️ 12.50 till Malpensa Milano, vidare en timma till Milano Centrale med buss. Köpte panini, toalettinsläpp och biljett till Pesaro. Hann precis, en minut till godo, med tåget🚄 avgång 16.05. Framme vid hotellet vid 20-tiden, puh 😓🥱.
 
 Hade inte min egen cykel med, men lånade hotellets gratishoj.
Dessutom en heldag med hyrd elcykel.

 



Pesaro är en stad med många bilfria zoner och gator
och där cykel är främsta sättet att ta sig fram, "alla" cyklar.


 



Min heldagstur med elcykel tog mig upp i bergen (med fika) cirka 30 km till Fano och sedan 20 km längs en cykelled tillbaka till Pesaro.

Elcykeln, en Bianchi, var rena drömmen att trampa med, med eller utan(?) motorns hjälp. Många ordinarie växlar och tre lägen, eco, tour och turbo i motorn. Lite trixigt var det att komma ur stan, jag tog rygg på andra cyklister och hamnade i en återvändsgata där en cyklist bodde. Han visade mig rätt och fixade samtidigt igång motorn igen, jag hade joxat på någon knapp tidigare och stängt av elkraften.
Tillbaka hos uthyraren blev mannen förvånad och sa: "batteriet är ju fullt".
Jag hade tyckt att det gick normalt att trampa nerför och de sista flacka 20 kilometerna. Uppför hjälpte de många ordinarie växlarna till så jag undrar om jag någonsin, förutom alldeles i början, hade igång elmotorn😕?

I Fano var tråkigt nog den vackra gamla stadsdelen täckt av en brokig söndagsmarknad. Färskvarumarknaden däremot, där mina bilder är tagna, är nog en alldaglig företeelse.








Åter i Pesaro.
Råkade hamna i modell-fotografering och kunde delta, med deras tillstånd.
Sedan stänger jag porten till den badorten.




Cattolica var nästa (bad)ort, tio minuters tågresa från Pesaro. Där hade jag bokat två nätter.  Också en trevlig småstad med promanadavstånd till det mesta. Kunde även där låna hotellcykel.


Gradara med dess kända Castello ligger sex kilometer från Cattolica. Dit åkte jag buss, utan att betala.

Att åka tåg och buss i Italien som nybesökare kan vara komplicerat. På vissa bussar 🚌🚍 kan man köpa biljett ombord, med kontanter i en maskin. Andra kräver biljett i förväg i någon kiosk, aldrig kan man köpa från bussföraren. I detta fallet hade jag varken biljett eller kontanter men fick ett vänligt nickande av chauffören 😆.




Slut på de varma trakterna vid badorter. Min resa gick vidare upp i bergen, efter "djupdykning" 10-tal meter under Bologna . . . (Bloggen är snart där också).


1 kommentar: