04 april 2011

Fortfarande kritiskt

Kom tillbka till Koh Yao Noi i sondags, bara for en natt.
I morse tog jag lokala farjan genom den fantastiska arkipilagen forbi bl a James Bond Island till staden Phang Nga. Dar jag tog in pa ett nytt frascht rum infor morgondagens cykeletapp som nog blir 80 km riktning Krabi.

Fortfarande kritiskt med jordskred i flera distrikt i syd. Dagens urklipp fra Bangkok Post visar en del av elandet, bl a en filmsnutt och langre ner i artikeln flera gripande bilder:
http://www.bangkokpost.com/news/local/230152/north-south-on-high-alert


Uppdatering kl 20:

En intressant dag i Phang Nga.
Efter installeringen pa rummet gled jag omkring och kom fram till ett omrade som pendlade mellan himmel och helvete. Forst hamnade jag bade bildlikt och bokstavligen i underjorden; intill ett tempel fanns gamla bestialiska skulpturer liknande de groteska varnande statyerna som jag bloggat om fran Chiang Mai (se tidigare rapport), sedan hamnade jag verkligen i underjorden, i en grotta med smala broar som passage over ett underjordiskt vattendrag. Det fanns aven mer himmelska varianter, fina hinduiskt inspirerade statyer av kvinnor som vaktade ett berg med en likasa indisk gud. I motsats till underjorden tog jag mig harintill pa darrande ben uppfor branta trappor till himmelska hojder, en tempelbyggnad hogt upp en en bergsklippa, ett hisnande aventyr. Med utsikt langt utover havsbukten.

I en idrottssal pagick intagning till militartjanst (infor publik) kollade jag in tidigare under dagen. Efter h-e/h-m-l visiten cyklade jag dit igen och fick se att de uttagna drog lottsedel om vilken placeringsort de skulle hamna i. Nagra jublade stort och gjorde segertecken medan andra tog beskedet utan att rora en min (kanske av besvikelse). Att hamna i Pattani med oroligheter och dagliga beskjutningar mellan frihetsgrupper och armen(army) vore nog for de flesta en direkt nitlott. Jag sag en mamma klappa om sin son som fick instruktioner av ett befal. Hon berattade for mig att han hade hamnat pa en plats som var bra for honom, good for him, och gladjetarar trillade nerfor hennes kinder.

Fick reda pa att det skett en tag(train)olycka i Surat Thani, vilket betyder att det f.n. ej gar att aka train fran Trang som jag planerat. Ev. andrar jag min rutt och drar vasterut via Khao Lak . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar